براساس یافته‌های یك پژوهش، استفاده از داروهای گیاهی مانند عصاره گیاه «ساتوریاخوزستانیكا» برای درمان ضایعاتی مانند آفت دهان كه هنوز علت قطعی آن مشخص نیست مناسب تر از داروهای شیمیایی است چراكه عوارض جانبی كمتری دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، طبق یافته های دكتر ندا بابایی، استادیار دانشكده دندانپزشكی بابل، استفاده از عصاره گیاه ساتوریاخوزستانیكا نتایج منحصر به فردی در درمان آفت داشته است.


گیاه ساتوریاخوزستانیكا فقط در ایران می روید و جزو دسته گیاهان تیره نعناع است و اثرات ضدویروسی و ضدقارچی دارد. استفاده از عصاره این گیاه در دو، سه روز اول زخم پاسخ بهتری به درمان می دهد و سیر دوره درمان را كوتاهتر كرده و باعث كاهش درد و سوزش می شود.


میزان ماده اصلی اسانس این گیاه كاروآكرول 90درصد است كه در گیاهان مشابه از 30 تا 40 درصد تجاوز نمی كند. همچنین این ماده خاصیت ضدعفونی كنندگی دارد و می تواند در درمان زخم های دیگر دهانی مانند پلاك دهانی و زخم های ناشی از دنچر مؤثر باشد.


گفتنی است زخم های آفتی عودكننده، یكی از شایع ترین ضایعات دهان است و طبق آمار 20 تا 34 درصد افراد دچار انواع آفت هستند كه معمولاً در سنین بلوغ تا 40 سالگی و به ویژه در افراد دچار استرس رخ می دهد.


آفت‌ها به سه نوع مینور، ماژور و هرپسی فرم تقسیم می شوند که دردناك و بیشتر عودكننده‌اند و طی یك تا دو هفته التیام می یابند.


به عقده این پژوهشگر، برای درمان ضایعاتی مانند آفت كه هنوز علت قطعی آن مشخص نیست استفاده از داروهای گیاهی مناسب تر از داروهای شیمیایی است چراكه عوارض جانبی كمتری دارند. برای نمونه استفاده از كورتون یا آنتی بیوتیك (به صورت دهان‌شویه) برای طولانی مدت می تواند باعث بروز قارچ در دهان شود ولی تركیبات گیاهی عوارض جانبی كمتری دارند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha