10 درصد افراد بالای 40 سال در معرض ابتلا به بیماریهای تنفسی و ریوی هستند که استفاده از سوختهای فسیلی و سرما از جمله مهمترین عوامل بروز این بیماریهاست.

10درصد افراد بالای 40 سال در خطر بیماریهای تنفسی هستند

سلامت نیوز : مسعود مردانی در سمینار تازه های عفونتهای تنفسی افزود: بیماریهای  دستگاه تنفسی موارد مختلفی هستند که پنومونی یا ذات الریه(سینه پهلو)،سینوزیت و COPD شایعترین آنها هستند که علاوه بر استراحت و مصرف مایعات فراوان و دفع خلط، درمان با  آنتی بیوتیک نیز یکی از اقدامات مهم درمانی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی گفت: با توجه به میزان پیشرفته بودن بیماری تنفسی از آنتی بیوتیکهای مختلفی برای درمان این بیماریها استفاده می شود که یکی از این نوع آنتی بیوتیکها،کیونولها هستند که برای درمان ذات الریه پیشرفته از آن استفاده می شود.

مردانی گفت: یکی از انواع این آنتی بیوتیکها داروی لووفلوکساسین است که در گذشته با  قیمت بالا از خارج وارد می شد و اکنون با قیمت بسیار ارزانتر و حدود یک سوم نمونه خارجی در داخل با کیفیت بالا تولید شده و در دسترس بیماران قرار گرفته است.

رئیس مرکز تحقیقات بیماریهای عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه به شیوع بیماری ذات الریه اشاره کرد و گفت: گر چه ما در کشور آمار دقیقی از بیماریهای تنفسی از جمله ذات الریه نداریم اما آمارهای جهانی نشان می دهد که سالانه بیش از 10 میلیون فرد مبتلا به این بیماری تحت درمان قرار می گیرند 12درصد آنها بستری می شوند و 100 هزار نفر آنها بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.

وی ادامه داد: در مورد شیوع آسم و بیماریهای تنفسی نیز آمارهای جهانی نشان می دهد که حدود 10 درصد افراد بالای 40 سال در معرض خطر این بیماری هستند و البته استفاده از سوختهای فسیلی،وجود فضولات حیوانی و سرما از جمله عوامل بروز این بیماری است که به خصوص برای زنان باردار خطرناک است.

مردانی گفت: متأسفانه یکی از ضعفهای ما نبود آمار و کمبود تحقیقاتی است که ما را از وضعیت بیماریهای شایع در کشور به خصوص به تفکیک مناطق مختلف آگاه کند و به همین علت برنامه ریزیها نیز به خاطر نبود آمار دقیق با مشکل مواجه می شوند.

رئیس مرکز تحقیقات بیماریهای عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: سلاح پژوهش پول و اعتبار است و در حالی که ما متخصصان و محققان بسیار برجسته ای در کشور داریم اما به علت ضعف اعتبار امکان انجام مطالعات و تحقیقات کاربردی را نداریم و متأسفانه از این نظر نسبت به برخی کشورهای منطقه عقب افتاده ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha