شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 60635

متاسفانه دست‌هایی در کار است که نمی‌خواهد بازار دلالی دارو و تجهیزات پزشکی برچیده شود.

70 درصد هزینه درمان از جیب دیالیزی‌ها
سلامت نیوز : 63 هزار نفر در ایران مبتلا به نارسایی كلیوی و بیمار دیالیزی هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ این تعداد به گفته وزیر بهداشت، مهم‌ترین مشكل بهداشتی كشور است. مسئولان بارها اعلام كرده‌اند كه‌این افراد در زیر نام «بیماران خاص» به صورت رایگان درمان می‌شوند اما به گفته«مصطفی قاسمی» رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران نه تنها رایگان بودن درمان آنها كذب محض است بلكه 70 درصد هزینه هم از جیب بیماران پرداخت می‌شود. از سوی دیگر به گفته عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس قرار بود بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در کشور، داروهای این بیماران رایگان شود اما نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه قیمت آن دسته از داروهایی که به آنها یارانه تعلق می‌گرفت نیز 2 برابر شده است.

تحریم‌ها و كمبود داروها هم دست به دست هم داده تا این بیماران در تامین داروهای خود دربمانند. یكی از پرستاران بیمارستان امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با تهران امروز كمبود داروهایی كه بعد از پیوند باید توسط بیمار مصرف شود را بزرگ‌ترین مانع درمان این بیماران می‌داند ومی‌گوید: «اگر این داروها مصرف نشود،پیوند پس زده می‌شود و بیمار خیلی زود می‌میرد.» همین مسئله باعث اعتراض مجلسی‌ها شد.

به گفته «دکتر حسن تامینی» نایب رئیس دوم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در بودجه سال 91 مبلغ قابل توجهی برای خرید دستگاه‌های دیالیز برای استفاده این بیماران در نظر گرفته شده بود‌که متاسفانه با همکاری نكردن دولت منتفی شد. اما مجلسی‌ها امیدوارند كه با اعتراضات پی در پی نمایندگان، در سال 92 بودجه ای مضاعف به این امر اختصاص داده شود و راهکارهای متعددی نیز در نظر بگیرند تا دولت جدید مجاب به پرداخت آن شود و این مبلغ از طریق وزارت بهداشت و ارگان‌های مربوطه در اختیار بیماران قرار بگیرد.

مشكل كمبود«ارز» نیست

به گفته تامینی در جلسه‌ای که به تازگی در مجلس برگزار شد، مشکلات بیماران کلیوی، با توجه به تحریم‌ها و موضوع کمیاب شدن داروها و افزایش قیمت‌ها در بازارآزاد مورد بررسی قرار گرفت. همچنین او می‌گوید: «به‌زودی با همکاری وزارت بهداشت و کمیسیون مربوطه در مجلس تامین داروهای اساسی بیماران، خصوصا بیماران پیوندی که مصرف به موقع دارو برای آنان یک نیاز فوری است، آسان‌تر خواهد شد.»

اما دکتر عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس می‌گوید: «تعامل بین دولت و مجلس برای حل مسئله دارو و درمان بیماران صعب العلاج به‌طور قطع یکی از اولویت‌های مجلس است ضمن اینکه هیچ محدودیتی برای تامین ارز دارویی وجود ندارد و تحریم‌ها در این امر نقش چندانی ندارند. حال آنکه از قبل امکانات لازم در این زمینه را داشتیم و در حال حاضر هم مشکل خاصی وجود ندارد و اگر هم کمبودی وجود داشته باشد مسئولین امر در حال پیگیری هستند. دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم اعتقاد دارد كه امکانات برای هزاران بیمار کلیوی در کشور ایده‌آل نیست و مشکلاتی وجود دارد.

 او می‌گوید: «از سوی دیگر با توجه به اینکه داروهای بیماران در ردیف دوم کالاهای اولویت‌دار قرار دارند، مسئولین بانک مرکزی در صدد تشکیل جلسه‌ای برای پیگیری و رفع مشکلات موجود و تامین ارز مرجع در زمینه مواد اولیه دارو هستند. اما متاسفانه در چنین شرایطی اختصاص مبلغ 50 میلیون یورو برای واردات مواد آرایشی نشان‌دهنده این است که مسئولین توجه بیشتری به این نوع کالاها دارند در حالی که فقط مبلغ 40 میلیون یورو برای داروی بیماران اختصاص داده شده است.» كمبود داروی بیماران خاص آنقدر وخیم است كه به گفته کمال‌الدین پیرموذن، نماینده مردم اردبیل در مجلس، با توجه به مسئولیت مضاعف نمایندگان در مجلس، آنها به صورت پراکنده بیمارانی را جهت دریافت کمک به نماینده ولی فقیه در کمیته امداد، هلال‌احمر و انجمن حمایت از بیماران کلیوی معرفی كرده‌اند. او با توجه به مدیریت ضعیف در حوزه سلامت از هموطنان می‌خواهد كه به كمك بیماران كلیوی ودیالیزی بشتابند.

هزینه هر شانت یك میلیون تومان!

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان فارس هم تبلیغ رایگان بودن خدمات درمانی و دیالیز بیماران کلیوی را رد می‌كند و می‌گوید: «این بیماران 70 درصد هزینه‌های دارو و درمان را خودشان پرداخت می‌کنند.» نادر معینی، گلایه‌مند از آنچه تبلیغات نادرست می‌خواند، به مشکلات اقتصادی مردم اشاره و تاكید می‌كند: «این‌روزها مبتلایان به بیماری‌های مختلف به‌ویژه بیماری‌های مزمنی مانند نارسایی کلیه و دیگر بیماری‌های خاص، بار چندین برابری را برشانه‌های نحیف خود تحمیل شده می‌بینند، باری که هر آن ممکن است شانه‌هایشان را خرد کند. به گفته او در گذشته هزینه یک قلم دارو اگر به ‌فرض 10 هزار تومان بود اکنون، 120 هزار تومان باید بابت آن پرداخت کنیم، آن هم اگر بتوانیم همان دارو را بیابیم. او می‌گوید: «هزینه هر شانت برای بیمار کلیوی 500 هزار تومان بوده که اکنون به یک میلیون تومان رسیده است.»

رشد 18 درصدی بیماران كلیوی

به موازات گرانی‌ها و كمبود‌های داروی، بیماران كلیوی هم در حال افزایش هستند. آماری‌های «نادر معینی» قائم‌مقام رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی کشور، نشان می‌دهد كه متاسفانه به‌طور متوسط روزانه در سطح استانهای کشور، سه بیمار در لیست بیماران کلیوی ثبت می‌شود. مصطفی قاسمی، رئیس انجمن حمایت از بیماران كلیوی با تاكید براینكه از سال گذشته 15 تا 18 درصد به بیماران کلیوی افزوده شده است، می‌گوید: «روزانه 30 تا 40 نفر به بیماران کلیوی کشور اضافه می‌شود.»

داروهایی كه زندگی را پس می‌زنند

قاسمی با اعلام اینکه انجام یک پیوند کلیه در کشور بین 100 تا 150 میلیون هزینه برای دولت دارد، می‌گوید: «متاسفانه دسترسی نداشتن به دارو پس از عمل پیوند، باعث می‌شود که پیوند پس بزند و در نتیجه تمام زحمات هدر برود و بیمار هم تلف شود.» مسئله‌ای كه نگرانی زیادی در بخش‌های پیوندی بیمارستان‌های مختلف ایجاد كرده است. رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران با انتقاد از شعارهایی که در حمایت از بیماران داده می‌شود، می‌گوید: «متاسفانه اتفاق خاصی که منجر به بهبود وضعیت بیماران بشود رخ نداده است و هر آنچه شعار داده می‌شود فقط برای ذهنیت مردم است.»او از پا برجا ماندن مشکلات بیماران دیالیزی با سازمان بیمه خدمات درمانی خبر می‌دهد و می‌گوید: بیمار کلیوی برای انجام پیوند باید هزینه‌ها را بپردازد و بعد از کلی دوندگی، مقداری از هزینه‌ها توسط بیمه خدمات درمانی پرداخت می‌شود‌ در حالی که بیمار پول ندارد که بخواهد هزینه کند.

باز هم دست‌هایی در میان است

پیش از قاسمی هم «حسینعلی شهریاری» رئیس كمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با تهران‌امروز از وجود دست‌هایی سخن به میان آورده بود‌كه بازار تولید و ورود دارو دركشور را تحت الشعاع قرار داده داده اند اكنون قاسمی هم با تاکید بر اینکه در حال حاضر حقوق بیماران ضایع شده است، می‌گوید: «متاسفانه دست‌هایی در کار است که نمی‌خواهد بازار دلالی دارو و تجهیزات پزشکی برچیده شود.» او با اعلام اینکه داروی ایرانی «سلسپت» برای بیماران کلیوی‌ اکنون با دفترچه بیمه خدمات درمانی 63 هزار تومان عرضه می‌شود، می‌گوید: «این دارو با بیمه تامین‌اجتماعی قبلا رایگان بود ولی حالا بیمار باید 43 هزار تومان پول بدهد.»

او با انتقاد از وارد کردن داروی جدیدی برای بیماران کلیوی، می‌گوید: متاسفانه این دارو بدون هیچ گونه مطالعه بالینی وارد بازار دارویی کشور شده است‌ در حالی که بیماران از مصرف داروی ایرانی «سلسپت» راضی هستند. قاسمی با طرح این سوال که مگر بیماران کلیوی موش آزمایشگاهی هستند که هر دارویی روی آنها آزمایش شود؟ می‌گوید: «از نمایندگان مجلس انتظار داریم مشکلات بیماران کلیوی را بررسی کنند که چرا باید بیماران خاص و صعب‌العلاج دچار این قبیل مشکلات شوند.» حالا باید ماند و دید كه تصویب منشور حقوقی حمایت از بیماران کلیوی مرهمی روی زخم‌های بیماران كلیوی خواهد گذاشت و آنها را ازمرگی ناخواسته نجات می‌دهد یا خیر؟!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha