سلامت نیوز : موقعیت جغرافیایی و استراتژیک ایران در منطقه خاورمیانه و آسیا، این كشور را به عنوان یکی از قطب های بالقوه توریسم درمانی دنیا مطرح كرده است که افزون بر کسب درآمد و کمک به اقتصاد کشور، می تواند زمینه ساز اشتغال پزشکان در خارج از مرزها و همچنین، صادرات تجهیزات پزشکی باشد.

به گزارش سلامت نیوز ؛ یکی از توانمندی های مهم ایران در حوزه علم پزشکی، درمان ناباروری است. اگرچه آمار ناباروری در جهان و به ویژه خصوص در کشور ما بالا است، اما در دهه های اخیر پیشرفت هایی چشمگیر در زمینه درمان ناباروری به دست آمده و ایران نیز در این حوزه به دانش و فناوری های ارزشمندی دست یافته است، به گونه ای که بسیاری از زوج های مبتلا به ناباروری، می توانند به درمان موفق و داشتن فرزند امیدوار باشند.این پیشرفت ها در زمینه درمان ناباروری و فراهم آمدن امکانات و تجهیزات لازم برای درمان در کشور، می تواند بسیاری از پیامدهای اجتماعی، روانی و خانوادگی ناشی از این معضل را بکاهد.

دکتر محمد مهدی آخوندی، از بنیانگذاران درمان ناباروری در ایران و رئیس پژوهشگاه و مركز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مكرر ابن سینا، با بیان این كه اکنون بیش از 50 مرکز درمان ناباروری اعم از دانشگاهی و غیر دانشگاهی در کشور فعالیت می کنند، اشاره کرد که بسیاری از بیماران کشورهای منطقه، به ویژه کشورهای عرب زبان و آسیای میانه، به مراکز درمان ناباروری ایران اشاره کرد.

وی با اشاره به این كه اکنون خدمات درمان ناباروری در کشور ایران همپای مراکز بین المللی دنیا است، بیان کرد: از دلایل این امر، حضور متخصصان کشور در سمینار ها و كنفرانس های بین المللی مرتبط با موضوعات ناباروری، تعامل مؤثر با دانشمندان این علم در دنیا و برخورداری از اطلاعات روز در درمان ناباروری است. از دیگر دلایل این استقبال، برخورداری مراکز درمان ناباروری ایران از استانداردهای بالا در زمینه ی سطح درمان، نیروی انسانی متخصص، تجهیزات و دارو است. اگرچه هزینه های درمان ناباروری، اصولاً بالا است و عدم پوشش بیمه به این مشكل دامن می زند، اما هزینه‌های درمان ناباروری در ایران، یک پنجم هزینه درمان در کشورهای همجوار و اروپایی، و یک دهم هزینه درمان در آمریکا و کانادا است. به همین سبب، عده زیادی برای درمان از کشورهایی، مانند ارمنستان، تاجیکستان، آذربایجان، ترکمنستان و عراق، عازم ایران می شوند و بسیاری از ایرانیان مقیم خارج از کشور ترجیح می‌دهند که برای درمان ناباروری خود به ایران مراجعه نمایند.

رییس مركز درمان ناباروری و سقط مكرر ابن سینا، در ادامه افزود: متأسفانه، ورود دلالان به عرصه توریسم درمانی  پیامدهای نامطلوب بسیاری برای کشور به‌دنبال داشته است و به یقین، موجب اختلال در جذب بیماران خارجی خواهد شد. باید توجه داشت که یک زوج، درصورت مواجهه با مشکل ناباروری، اگر به مراکز درمانی تخصصی مراجعه نكنند و از حضور آن ها آگاهی نداشته باشند، به تخصص‌های مختلف و پراکنده مراجعه خواهند كرد و در مسیر درمان ناصحیح قرار می گیرند. این درمان نادرست و بی فایده، هزینه های مالی بسیاری به زوج تحمیل می کند و به دلیل بی نتیجه بودن، آثار روانی مخربی برای آنها به همراه دارد. افزون بر آن، چنین سوء استفاده ای از سوی دلالان صنعت گردشگری درمانی، به بی اعتمادی بیماران خارجی نسبت به خدمات درمانی در ایران منجر خواهد شد.

دكتر آخوندی افزود: برای رفع این مشکلات، نیازمند برنامه‌ریزی و اختصاص اعتبارات مناسب هستیم. با توجه به رشد اقتصادی حوزه بهداشت و درمان و حجم بالای تجارت در حوزه توریسم درمانی، بیش از 1 میلیارد دلار در خاورمیانه و بیش از 45 میلیارد دلار در جهان، باید فرصت‎های موجود در بازار سودآور کشورهای خاورمیانه، به ویژه منطقه خلیج فارس و کشورهای آسیای شرقی شناسایی شوند تا زمینه‎ی ارایه‎ی خدمات در این حوزه فراهم گردد. برای تحقق این هدف ضروری است که سازمان ها مرتبط، افراد و شرکت‎های مرتبط با حوزه‏‎ی درمان و صنعت سلامت در کشور، نگاهی مدبرانه به صنعت گردشگری درمانی داشته باشند.

رئیس پژوهشگاه ابن سینا ضمن تاكید بر این كه امروزه خدمات درمان ناباروری به صورت یك درمان فوق تخصصی گروهی، با داشتن امكانات و وسایل منحصر به فرد در مراكز درمان ناباروری ارایه می شود، بر توانمندی های مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا، تحت نظر پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی ـ ابن سینا، اشاره کرد و افزود: این مركز با همکاری مشترک مرکز درمان ناباروری دانشگاه لوبك آلمان از پاییز 1382 شروع به فعالیت کرد و اكنون از هفت كلینیك درمان ناباروری، درمان سقط مكرر، درمان های جایگزین (اهدا)، سلامت جنسی، اندومتریوز، سلامت مادر جنین و نوزاد وكلینیك پستان برخوردار است و در عین حال، خدمات جامع پاراكلینیك و بستری را نیز به صورت یك جا (One Stop Fertility Clinic) به مراجعان ارایه می دهد. این مركز به عنوان مركزی ممتاز در ارایه خدمات اهدا به زوج های نابارور و نخستین مركزی كه به صورت اختصاصی در كشور به درمان سقط مكرر و عدم موفقیت مكرر درمان ناباروری می پردازد، در حال فعالیت است .

دکتر آخوندی افرود: همچنین در این مرکز، نخستین کلینیک تشخیص و درمان اختصاصی اندومتریوز که از شایع ترین علت های نازایی در زنان به شمار می-رود، راه اندزی شده است. کلینیک سرطان و دیگر بیماری های پستان نیز از دیگر کلینیک هایی است که با هدف پیشگیری زودرس سرطان پستان در این مرکز در حال فعالیت است.رییس مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر  ابن سینا همچنین از شروع به کار نخستین کلینیک سلامت مادر، جنین و نوزاد در مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری ابن سینا خبر داد و افزود: پیشگیری از معلولیت ها و ارتقای سلامت جنین، مادر و نوزاد، از مهم ترین اهداف تأسیس این کلینیک فوق تخصصی است.دکتر آخوندی یادآور شد: در این کلینیک زوج پیش از ازدواج، طی دوران بارداری و پس از بارداری، برای پیشگیری از معلولیت در فرزندانشان، می توانند از مشاوره های متخصصان تغذیه، بیماری های داخلی و عفونی، ژنتیک، زنان، ایمونولوژی، اورولوژی، جنین شناسی ، سلامت جنسی و ... به صورت جامع استفاده کنند.

رعایت آخرین استانداردهای ملی و بین المللی در زمینه نیروی انسانی مجرب، تجهیزات کامل (تشخیصی – درمانی) و فضای مناسب برای ارایه خدمات جراحی های تخصصی (Day Clinic) و درمان های ناباروری و سقط مکرر، همکاری علمی و درمانی مشترک با مرکز ART دانشگاه لوبك آلمان، از معتبرترین مراکز درمان ناباروری و سقط مکرر در اروپا، طراحی، نصب و بهره برداری سیستم جامع مدیریت اطلاعات بیماران نابارور برای نخستین بار در کشور (Paperless System)، انجام کلیه درمان های ناباروری و سونوگرافی های مرتبط، درمان های تخصصی مربوط به سقط های مکرر، اهدای گامت، جنین، رحم جایگزین، ارایه خدمات مربوط به حفظ باروری (انجماد تخمک، انجماد اسپرم، انجماد بافت های زایشی(تخمدان و بیضه) و ارایه خدمات حمایتی، اجتماعی و روانشناختی برای زوج های نابارور  از جمله توانمندی های این مركز  برای جذب توریست های نیازمند درمان ناباروری از دیگر کشورها است.

همچنین این مرکز با برخورداری از آزمایشگاه های تخصصی آندرولوژی، ژنتیک سلولی و مولکولی، پاتولوژی، تشخیص طبی، ایمونولوژی و فلوسایتومتری، بررسی اتوپسی جنین، تشخیص نقایص ژنتیکی پیش از انتقال جنین به رحم (PGD)، تعیین جنسیت جنین پیش از انتقال جنین (Sex Selection)، تشخیص بیماری های ژنتیکی پیش از تولد (PND) و نمونه گیری از جفت و مایع جنین، زوجین را از مراجعه به دیگر مراكز برای دریافت این بی نیاز می-کند.

وی درباره خدمات توریسم درمانی در مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا نیز گفت: در این مرکز امکانات ویژه برای بیماران خارج از کشور ارایه می شود که از آن جمله می توان به انجام خدمات تشخیصی و درمانی در حداقل زمان ممکن، اختصاص مترجم و مامای ویژه به اتباع خارجی برای همراهی، هماهنگی و پیگیری کلیه امور بیماران و اختصاص متخصصان سطح یک به ایشان است.به گفته رییس مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر  ابن سینا، بیماران خارجی همچنین می توانند در این مرکز  روند درمان خود را به صورت غیر حضوری از طریق ایمیل و تلفن هم پیگیری کنند.دکتر محمد مهدی آخوندی اظهار امیدواری کرد که صنعت گردشگری پزشکی در كشور ایران كه همواره در زمینه پزشکی پیشرو و الگوی كشورهای منطقه بوده است، بتواند با برنامه ریزی دقیق و همه جانبه مسئولان محترم، توسعه یابد.گفتنی است مرکز فوق تخصصی ابن سینا در خیابان شریعتی ابتدای خیابان یخچال واقع شده و تلفن تماس آن 23519 است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha