سلامت نیوز :تحقیقات اخیر حاکی است: اگر افراد مبتلا به سرطان کبد که در اثر عفونت ویروس هپاتیت B به این بیماری مبتلا شده اند پس از عمل جراحی از شیوه درمان ضد ویروسی (آنتی ویرال) استفاده کنند در مقایسه با بیمارانی که از این روش استفاده نمی کنند با احتمال کمتری مجددا متوجه بازگشت تومورها خواهند شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ دکتر دیوید برن اشتاین رئیس بخش هپاتولوژی بیمارستان دانشگاه نورث شور در نیویورک گفت: عفونت هپاتیت B معمولا منجر به ایجاد سرطان کبد در این بیماران می شود، بدون توجه به اینکه سیروز داشته باشند یا خیر.

امروزه روش درمان ضدویروسی یک شیوه استاندارد محسوب می شود و بسیاری از متخصصان بر این عقیده هستند که تمام بیماران مبتلا به هپاتیت B و سرطان کبد بدون توجه به اینکه آیا سیروز کبدی دارند یا خیر و یا اینکه ویروس این هپاتیت به چه میزان در خونشان رخنه کرده است می توانند از این روش استفاده کنند.

متخصصان تایوانی برای انجام تحقیقات خود اطلاعات بیش از 4500 بیمار را که بین سالهای 2003 تا 2010 به دلیل این نوع سرطان عمل جراحی داشته اند با هم مقایسه کردند.

آنها برای این کار افراد شرکت کننده را به دو گروه تقسیم کردند: 1- 500 بیمار که پس از عمل جراحی از روش درمان ضدویروسی (داروهایی با نام شبه نوکلئوزید) استفاده کرده بودند 2- بیمارانی که پس از عمل جراحی از این روش استفاده نکرده بودند.

این تیم پزشکی که به سرپرستی دکتر چون یینگ وو عضو دانشگاه ملی یانگ مین کار خود را دنبال می کردند اعلام کردند: میزان بازگشت تومورها در گروه اول 21 درصد بود در حالی که این رقم در مورد گروه دوم 44 درصد گزارش شد. میزان مرگ و میر هم در گروه اول کمتر بود (11 درصد در برابر 28 درصد).

پس از گذشت 6 سال از عمل جراحی میزان ابتلای مجدد به سرطان کبد در گروه اول 46 درصد و در گروه دوم 55 درصد بود. میزان مرگ و میر هم به ترتیب 29 و 42 درصد گزارش شد.

اما گروه اول بیشتر سیروز کبدی داشتند: 49 درصد در برابر 39 درصد.

محققان متوجه شدند که با استفاده از روش درمانی ضدویروسی میزان بازگشت مجدد سرطان به طور کلی یک سوم کاهش می یابد در صورت استفاده از داروهای استاتین کم کننده کلسترول نیز میزان این بازگشت یک سوم کاهش می یابد و در صورت استفاده از مسکن هایی مانند آسپرین یا داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی این میزان به 20 درصد کاهش می یابد.

نتایج این تحقیقات در روز 12 نوامبر به صورت آن لاین در Journal of the American Medical Association  به چاپ رسید و در اجلاس سالانه انجمن آمریکایی بررسی بیماریهای کبدی در بوستون نیز ارائه شد.

با این حال به عقیده برن اشتاتین، این تحقیقات نقصهای مهمی نیز دارند. مهمتر از همه اینکه اطلاعات هر دو گروه در دسترس نیست.

به طور نمونه ممکن است بیمارانی وجود داشته باشند که سیروز کبدی دارند اما در خونشان ویروس هپاتیت B مشخص نشده است، در حالیکه به سرطان کبد هم دچار هستند. بنابراین نمی توان برای این گروه از روشهای درمانی هپاتیت B استفاده کرد. نقص دو این تحقیقات این است که مدت زمان پیگیری دو گروه بسیار کوتاه بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha