شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۹
کد خبر: 60657

سلامت نیوز : تیم مشترکی از محققان بیمارستان زنان بریگهام و مرکز پزشکی تافتز در بوستن و دانشگاه براون آمریکا به اطلاعات جدید و خطرناکی درباره نوشابه های گازدار رسیدند که مصرف بسیار زیادی دارد و درهر خانه پیدا می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ پروفسور بینگ لو،سرپرست تیم تحقیقات گفت: مصرف نوشابه های گازدار شیرین شده - نه تنها همانطور که روشن است- احتمال ابتلا به چاقی و افزایش وزن را زیاد می کند بلکه احتمال ابتلا به آرتروز زانو به وی‍ژه در بین مردان را افزایش می دهد.

وی افزود: افرادی که بیش از ۵ نوشابه گازدار مصرف کردند؛ شدت بیماری آنها تا حد زیادی افزایش یافت و فاصله داخل مفصل زانو تا میزان زیادی - در مقایسه با آنهایی که این نوشابه های گازدار شیرین شده را اصلاً مصرف نکردند- کاهش یافت.نتایج این تحقیقات دهم نوامبر به کنفرانس علمی انستیتوی بیماریهای روماتوئید شهر واشنگتن در آمریکا ارائه شد.

این تحقیقات به بررسی نوشابه‌های گازدار شیرین نشده «دایت» نپرداخت.محققان گفتند که هنوز علت واقعی نقش نوشابه‌های گازدار شیرین شده در افزایش احتمال ابتلا به آرتروز زانو را نمی دانند یعنی اینکه آیا این امر به قند موجود در نوشابه و نتایج ناشی آن در افزایش وزن و فشار بر زانو باز می‌گردد یا به ماده دیگری که در نوشابه‌های گازدار وجود دارد و همچنان از نظر ما ناشناخته است.

محققان ژاپنی نیز هشدار داده‌اند مصرف نوشابه‌های گازدار خطر ابتلا به سکته مغزی را در زنان بیش از 80 درصد افزایش می‌دهد.در همین حال، پژوهشگران آمریکایی هشدار داده‌اند که مصرف نوشابه‌های گازدار و آبمیوه‌های شیرین شده با شکر خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را افزایش می دهد.تحقیقات جدید در آمریکا نشان می‌دهد مصرف روزانه 340 میلی لیتر نوشابه و آبمیوه های شیرین شده با شکر، افراد بویژه مردان را در معرض ابتلا به بیماریهای قلبی قرار می دهد.

اخیراً نیز تحقیقات پژوهشگران دانشگاه آدلاید آمریکا نشان داده بود که مصرف نوشابه‌های گازدار خطر ابتلا به آسم و انسداد ریوی مزمن را افزایش می‌دهد.محققان با بررسی بیش از 2500 نفر دریافته‌اند: گاز موجود در نوشابه‌ها که ناشی از وجود اسید فسفریک است موجب خروج کلسیم از استخوانها شده و به پوکی استخوان و شکستگی های مکرر در افراد به ویژه زنان میانسال می‌انجامد.

آرتروز زانو از عوامل شایع ایجاد درد در افراد بالاتر از چهل سال است. آرتروز مفصل زانو، شایعترین بیماری تخریبی ازمیان مفاصل بدن است و میزان ابتلا در زنان نسبت به مردان بیشتر است.آرتروز یک بیماری تخریبی در مفصل است که ازآ ن به بیماری مفصلی پیشرونده یاد می‌شود.

از این بیماری به نام‌های استئوآرتریت و استئوآرتروز نیز یاد می‌کنند.با توجه به اینکه بیماری با افزایش سن پیشرفت می‌کند به آرتریت پیری نیز معروف است.علاوه بر سن، علل ژنتیکی، نوع شغل و حرفه، چاقی، عوامل هورمونی و نژاد نیز می‌تواند در بروز این بیماری دخیل باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha