سلامت نیوز : تحقیقات جدید حاکی است: کودک مادرانی که در طول دوران بارداری به طور مرتب به آنفلوانزا مبتلا می‌شدند یا به مدت طولانی دچار تب می‌شدند، بیش از سایر کودکان در معرض ابتلا به اختلال طیف اوتیسم هستند. این احتمال بسیار کم است ولی وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ محققان دانمارکی اعلام کردند: عفونتهای خفیف دوران بارداری در ایجاد اوتیسم کودک نقش ندارند. طبق نتایج این تحقیقات که در روز 12 نوامبر به طور آنلاین منتشر شد و در مقاله دسامبر مجله Pediatrics هم به چاپ رسید استفاده از آنتی بیوتیک در کاهش این خطر تاثیر بسیار کمی دارد. هجور دیس اوسک آتلا دوتیر عضو انستیتو اپیدمولوژی و پزشکی اجتماعی در دانشگاه آرهوس گفت: این تحقیقات ابتدایی هستند و بسیار زود است تا بر اساس آنها استنباطهای بالینی انجام شود.

وی افزود: نتایج این تحقیقات نشان می‌دهند که حدود 99 درصد از زنانی که در طول دوران بارداری به آنفلوانزا و تب مبتلا شده‌اند و برای درمان از آنتی بیوتیک استفاده کرده‌اند، کودکان مبتلا به اوتیسم به دنیا نیاورده‌اند.با ایجاد عفونت در بدن، سیستم ایمنی به منظور مبارزه با خطر ایجاد شده عکس العمل نشان می دهد. این عکس العمل بسیار خوب است اما این بررسی‌ها حاکی از آن هستند که تحریک سیستم ایمنی بدن مادر می‌تواند به رشد عصبی جنین آسیب برساند.

آتلا دوتیر گفت: هنوز نمی‌دانیم که دلیل چیست. تحقیقات قبلی نشان داده بودند که فعال سازی (تحریک) سیستم ایمنی بدن مادر در دوران بارداری بر میزان سیتوکین خون مادر تاثیر می‌گذارد.سیتوکین ها سلولهای مخابره کننده پیغام در سیستم ایمنی هستند. برخی از سیتوکین‌ها می توانند از جفت عبور کنند و میزان ترشح انتقال دهنده های عصبی را تغییر دهند و در نتیجه بر رشد مغزی جنین تاثیر بگذارند.

آلیسیا هالادی،مدیر ارشد علوم محیطی و بالینی مرکز Autism speaks گفت: بررسی‌های انجام شده روی حیوانات نشان می‌دهد که عفونتهای دوران بارداری موجب ایجاد تغییرات طولانی مدت بر مغز جنین می شوند. این تغییرات همان چیزی است که در مغز کودکان مبتلا به اوتیسم دیده شده است.

مرکز کنترل و پیشگیری آمریکا اعلام کرد: از هر 88 کودک آمریکایی یک نفر به اختلال طیف اوتیسم مبتلا می‌شود. این بیماری اختلالی است که اطلاعات کمی در مورد علل ایجاد آن و دلیل افزایش بیماران مبتلا به آن وجود دارد.این محققان برای تحقیقات خود سوالاتی را در مورد آنفلوانزا، عفونت و مصرف آنتی بیوتیک ، از مادر ۱۰۰ هزار کودک متولد شده در دانمارک بین سالهای 1997 تا 2003 پرسیدند.

مادرانی که در دوران بارداری آنفلوانزا داشتند دو برابر بیش از سایر مادران کودکان اوتیسمی به دنیا آوردند میزان ابتلا به این اختلال در کودک مادرانی که به مدت یک هفته یا بیشتر در دوران بارداری دچار تب بودند، 3 برابر بیشتر گزارش شد.این محققان گفتند: عفونتهای ادراری ، تنفسی یا تناسلی در ایجاد این اختلال نقشی نداشتند.

استفاده از آنتی بیوتیک هم به عنوان یک عامل خطرساز گزارش شده است. محققان اعلام کردند که برخی از داروها که از خانواده آنتی بیوتیکها هستند می توانند بر کارکرد اسید فولیک که برای رشد عصبی جنین ضروری است تاثیر بگذارند.در حالی که این بررسی‌ها یک رابطه بین عفونت مادر در دوران بارداری و اوتیسم کودک نشان می‌دهد اما هیچ رابطه علت و معلولی را اثبات نمی‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha