با توجه به شرایط در حال تغییر اقتصادی کشور، مداخله کلان در حوزه سلامت باید با یک دور اندیشی صورت گیرد و اجرای شتابزده پزشک خانواده می‌تواند این طرح را با چالش مواجه کند.

اجرای شتابزده برنامه پزشک خانواده در شرایط فعلی به صلاح نیست

سلامت نیوز : علیرضا زالی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در انگلیس 25 سال طول کشید تا برنامه پزشک خانواده اجرا شود ولی باز هم الان با مشکل مواجه شده‌اند و اجرای شتابزده برنامه پزشک خانواده می‌تواند این طرح را با چالش مواجه کند چرا که در طرح کارشناسی اولیه وزارت بهداشت این طرح 5 ساله بود که ظاهراً قرار است طی 2 سال اجرا شود.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط در حال تغییر اقتصادی کشور به نظر می‌رسد باید در مورد زمان اجرای این برنامه تجدید‌نظر شود.معان نظارت و راهبردی سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: هر گونه مداخله کلان در کشور ممکن است با چالش جدی مواجه شود و در عرصه‌های اجتماعی به ویژه سلامت این برنامه باید با یک دوراندیشی صورت بگیرد چرا که طرح پزشک خانواده طرح اصلاحی نظام سلامت ماست باید مراقبت شود تا در چهارچوب حوزه‌های کارشناسی به آن پرداخته شود.

به گفته زالی رضایتمندی آحاد مردم هدف برنامه پزشک خانواده است و به گونه‌ای همراهی مردم مهمترین فاکتور و پاشنه آشیل پزشک خانواده محسوب می‌شود.وی با اشاره به اینکه ما‌ آسیب‌شناسی مفصلی از این برنامه انجام داده و به وزارت بهداشت فرستاده‌ایم افزود: طرح پزشک خانواده طرحی است که اجماع کارشناسی در مورد آن وجود دارد ولی در مورد زمان اجرا، نحوه اجرا و منابع آن، تامین اعتبارات و گسیل داشتن اعتبارات، طراحی زیر ساخت، مشارکت بیشتر انجمن‌های پزشکی در زمینه نقاط چالش برانگیز است که به نظر می‌رسد باید در این زمینه بازنگری اساسی صورت گیرد.

رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد جایگاه متخصصان در سطح 2 برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع گفت: اصولاً رشته‌های تخصصی کاملاً با هم متفاوت است بیماری که در حوزه چشم‌پزشکی ارجاع داده می‌شود با بیمار حوزه مغز و اعصاب کاملاً متفاوت است و این تفاوت‌هاست که باید با انجمن‌های پزشکی مطرح و نظر آنها گرفته شود.

زالی پیشنهاد کرد: در فاز دوم ارجاع حتی نظر تخصصی انجمن‌های تخصصی دیده شود چون بدون نظر کامل انجمن‌های علمی کار با چالش مواجه می‌شود.به عنوان مثال انجمن‌های علوم آزمایشگاهی اعتراضی جدی به نحوه پرداخت و ارجاع دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha