شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۹
کد خبر: 60668
سلامت نیوز:با نگاهی به پزشکی در کشورهای پیشرفته متوجه این نكته می‌شویم که اساس و محور این حوزه در بیشتر این کشورها بر پایه پزشکی عمومی بنا شده است...

دکتر رسول خضری،عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی طی یادداشتی در هفته نامه سپید نوشت:با نگاهی به پزشکی در کشورهای پیشرفته متوجه این نكته می‌شویم که اساس و محور این حوزه در بیشتر این کشورها بر پایه پزشکی عمومی بنا شده است. پزشکان این کشورها معتقدند ارتقای دانش علمی آنها می‌تواند نقش موثری در حل مشکلات بیماران و سلامت کشورشان داشته باشد. این در حالی است که متاسفانه در کشور ما به این مساله هیچ توجهی نمی‌شود و در هیچ جای دنیا، پزشکان به اندازه پزشکان عمومی ایرانی طالب متخصص شدن آن هم در زمینه زیبایی نیستند.

علت‌های گوناگونی در این گرایش نقش دارد. اصولا بخش زیادی از این مشکلات به کلیت نظام سلامت کشور مربوط می‌شود و ضرورت انجام اصلاحات در نظام سلامت را مطالبه می‌کند. در حال حاضر پزشکان عمومی از جمله افرادی هستند كه متاسفانه با توجه به سطح تحصیلات و نیاز جامعه به این حرفه با دغدغه و مشکلات فراوانی روبرو هستند. نبود یک پایگاه مطمئن حمایتی از سوی دولت و نهادهای دولتی، برخورد چندگانه با پزشکان عمومی و متخصص در نظام دریافت حقوق و کارانه در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی، استقبال برای جذب دانشجویان در رشته پزشکی و عدم کاهش پذیرش دانشجویان پزشکی در داخل و خارج کشور توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نبود یک نظام بیمه‌‌ای توانمند و اجباری برای تمام اقشار جامعه همچنین کارا نبودن بیمه‌های فعلی و پایین بودن سرانه سلامت از جمله عواملی است که باعث می‌شود پزشکان عمومی ما به سوی فعالیت‌های پردرآمد روی آورند و از طبابت در رشته پزشكی عمومی صرف‌نظر ‌کنند.

متاسفانه در حال حاضر اختلافاتی میان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با سازمان نظام پزشکی وجود دارد که برخی از آنها نظیر تناقص و توجه‌نكردن به مشکلات معیشتی پزشکان عمومی مخصوصا پزشکان عمومی باسابقه و شاغل در مراکز بهداشتی-درمانی، از جمله موارد شوق پزشکان عمومی برای گرایش به سوی مشاغل پردرآمد است. در حال حاضر هیچ ساختار مناسبی برای درجه‌بندی و مقایسه پزشکان با یکدیگر وجود ندارد در نتیجه احساس ناامنی شغلی در پزشکان عمومی صدچندان شده به‌طوری که هر پزشک عمومی بر آن شده به هر طریقی داخل یا خارج کشور وارد دوره تخصصی شود تا خود را از فلاکت دوران پزشکی عمومی خلاص كند و جهت رسیدن به باقی‌مانده ردیف‌ها و پست‌های سازمانی پزشکان متخصص خود را به آب و آتش بزند. بی‌شک توجه دولت و مجلس برای رفع مشکلات قشر عظیم تحصیلکرده‌های رشته پزشکی مخصوصا پزشکان عمومی می‌تواند جامعه فعلی و آتی را از عواقب زیانبار این موج مصون و سلامت مردم را تضمین و بیمه کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha