سلامت نیوز :علیرضا استقامتی، گسترش سریع شهرنشینی و کم تحرکی شهروندان و تغذیه پر کالری را از مهمترین دلایل بروز چنین شرایطی در کشور عنوان کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ ‌مدیر علمی طرح بین الملی بررسی وضعیت کنترل قند خون و تاثیر انسولین های آنالوگ در ایران گفت‌: خطر افت قند خون دیابتی هایی که از انسولین های آنالوگ میکس استفاده می کنند، از دیابتی های دیگر کمتر است و بیماری آنها بهتر کنترل می شود.

عضوهیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: دیابت مانند یک سونامی خطرناک در کشور در حال گسترش است. چند سال بیش برآورد مالی این بیماری را در ایران حدود یک تریلیون تومان در سال برآورد کردیم و قطعاً این هزینه  اکنون چند برابر شده است.

استقامتی گفت:کم بینایی، نابینایی، نارسایی کلیوی و دیالیز،زخمهای پای دیابتی و قطع پا،سکته قلبی و مغزی و پرشدن بخشهای CCU و ICU، به خصوص افسردگی و ناراحتی های روحی-روانی و اختلالات جنسی و به طور کلی افت کیفیت زندگی و ایجاد محدودیتهای فراوان از تبعات این بیماری پر هزینه است.

وی افزود: متأسفانه بیمه ها نیز حمایت چندانی برای پیشگیری و درمان این بیماری ندارند و سطح آموزش به مردم و حمایتهای اجتماعی از این بیماران بسیار ضعیف است.

محمد ابراهیم خمسه، رئیس مرکز تحقیقات غدد وبیماریهای متابولیسم بیمارستان فیروزگر نیز گفت‌: دیابت هنوز درمان قطعی ندارد و بهترین کار برای پیشگیری و کنترل آن اصلاح سبک زندگی به صورت واقعی و نه به صورت شعارگونه است.

وی گفت: پزشکان متخصص و فوق تخصص از نظر اخلاقی باید خود را موظف بدانند که به بیماران سبک درست زندگی را آموزش دهند اما در عالم واقع باید دانست که این پزشکان وقت کافی برای این کار ندارند و هزینه آموزش توسط متخصصان و فوق تخصصان گران است.

وی گفت: باید پزشکان عمومی و بلکه پرستاران آموزش دیده ای برای آموزش همگانی برای پیشگیری از دیابت و آموزش سبک درست زندگی به بیماران در کشور تربیت شوند

‌اوول مولسکو بک،پژوهشگر دانمارکی استانداردهای دیابت با اشاره به سرعت بالای گسترش دیابت در کشور ایران گفت: ‌وضعیت ایران از نظر کنترل دیابت به متوسط جهانی نزدیک است، اما این موضوع دلیلی برای در امان بودن ایرانی ها نسبت به این بیماری غیر واگیر نیست .

وی اضافه کرد: رفاه نسبی مردم ایران و مصرف بالای غذاهای آماده و فست فودها باعث افزایش دیابت در بین ایرانیان شده است.

بک به کاهش رشد باروری و حرکت خانواده ها به سمت تک فرزندی در ایران اشاره کرد و گفت:‌ معمولاً در خانواده های تک فرزند، طبیعی است که والدین به فرزندان توجه بیشتری نشان می دهند و در تغذیه کودکان افراط می کنند، که این امر به چاقی کودکان و در نهایت خطر ابتلا به دیابت در آنان منجر می شود .

این پژوهشگر دانمارکی به تصویب قانون موسوم به مالیات بر چاقی در کشور دانمارک از سال گذشته اشاره کرد و گفت:‌ دولتها باید با وضع قوانین خاصی از علاقه مردم برای مصرف غذاهای آماده و نوشابه های پر کالری برای حفظ سلامت آنان بکاهند.

‌بیژن عموییان، مدیر اجرایی طرح اتوبوس دیابت نیز گفت: اتوبوس دیابت نیز که از یکشنبه هفته گذشته برای انجام تست قند خون، فشار خون و ارائه مشاره های لازم به مردم در پارک ملت تهران فعالیت می کند تا روز یکشنبه به فعالیت خود ادامه می دهد.این اتوبوس از دو سال گذشته تاکنون به بیش از  10 هزار نفر خدمات مشاوره و پیشگیرانه ارائه کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha