شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۶
کد خبر: 60679

سلامت نیوز : محمدحسین گذشتی امروز در گفت‌وگو با فارس در کرمان با بیان اینکه تشخیص و درمان سریع بیماری دیابت و کنترل قند خون احتمال ایجاد عوارض این بیماری را در فرد کمتر می‌کند، اظهار داشت: فرد مبتلا به بیماری دیابت هر چه کنترل قند خون بدتری داشته باشد، احتمالا ایجاد عوارض ناشی از این بیماری نیز سریع‌تر می‌شود.

وی افزود: کنترل فشار خون و چربی خون نیز اهمیت زیادی دارد، زیرا اگر آنها را کنترل نکنند، احتمال ایجاد عوارض برای افراد مبتلا به بیماری دیابت بیشتر می‌شود.فوق تخصص غدد و متابولیسم بیماری دیابت را به نوع یک و 2 تقسیم کرد و بیان داشت: بیماری دیابت نوع دو در سن بالاتر بروز پیدا می‌کند و درمان آن نیز با قرص و یا انسولین است.

گذشتی دیابت حاملگی را نوعی از بیماری دیابت نوع دو عنوان کرد و گفت: مصرف بعضی از داروها، بیماری‌های مادرزادی و  زمینه‌های ارثی سبب می‌شود که فرد در دوران حاملگی مبتلا به دیابت شود.

وی افزایش اشتها، کاهش وزن، تشنگی زیاد، تکرار ادرار و دفع ادرار شبانه را از عوامل کلاسیک بیماری دیابت نوع 2 برشمرد و تصریح کرد: 50 درصد افرادی که مبتلا به دیابت نوع 2 هستند از بیماری خود خبر ندارند و بر این اساس شناسایی بیماران دیابتی اهمیت زیادی دارد.

گذشتی با بیان اینکه کاهش فعالیت، افزایش وزن افراد و استرس از دلایل افزایش شیوع بیماری دیابت نوع دو در سال‌های اخیر است، بیان کرد: در دنیا حدود 360 میلیون نفر مبتلا به دیابت هستند و تا سال 2050 این رقم به 500 میلیون نفر می‌رسد.

وی شیوع بیماری دیابت در ایران را هفت تا هشت درصد اعلام کرد و بیان داشت: همه افراد از 45 سالگی به بعد باید یک نوبت قند خون خود را برای تشخیص بیماری دیابت چک کنند و در صورت طبیعی بودن این آزمایش هر سه سال یک‌بار تکرار شود.

گذشتی افزود: فردی که دارای علائم کلاسیک قند خون شامل افزایش وزن، کاهش اشتها، تکرر در دفع ادرار باشد در صورتی که در اندازه‌گیری طی روز قند خون بالاتر از 200  داشته باشد، آن فرد دیابتی محسوب می‌شود.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم خاطرنشان کرد: انسولین عارضه‌ای را در بیماران دیابتی ایجاد نمی‌کند و این درمان را باید قبل از آغاز عوارض بیماری دیابت در فرد آغاز کرد.گذشتی مهم‌ترین عارضه بیماری دیابت را قلبی و عروقی عنوان کرد و گفت: شایع‌ترین علت مرگ و میر بیماران دیابتی نیز اختلال قلبی و عروقی است.

وی گفت: بیماران دیابتی برای جلوگیری از عوارض قلبی و عروقی علاوه بر کنترل قند خون باید فشار خون و چربی را نیز کنترل کنند.گذشتی خاطرنشان کرد: خونریزی شبکیه، آب مروارید، آب سیاه، بیماری‌های کلیوی، بی‌حسی در پاها از عوارض بیماری دیابت به شمار می‌رود که برای کاهش این عوارض کنترل قند خون، فشار خون و چربی ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha