مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت:‌ تعرفه‌ آزمایشگاه‌های مختلف بیماری‌های عفونی، هپاتیت و ایدز سازمان انتقال خون متناسب با هزینه‌های اختصاص یافته نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر سید حسن ابوالقاسمی در بازدید نمایندگان مجلس از سازمان انتقال خون با بیان این كه برخی از آزمایشگاه‌های سازمان انتقال خون از گذشته به عنوان رفرنس شناخته شده است، گفت: از جمله آنها آزمایشگاه‌های غربالگری بیماری‌های عفونی، هپاتیت و HIV است. همچنین از تمام كشور كلیه تست‌های تاییدی مربوط به HIV یا ایدز در سازمان انتقال خون انجام می‌شود.

وی با بیان این كه سازمان انتقال خون در برخی بخش‌ها مانند HLA یا سازگاری بافتی در كشور رفرنس است، افزود: این نوع آزمایش‌ها بیشتر مربوط به افرادی است كه تحت پیوندهای كلیه و مغز استخوان قرار دارند. برخی از آزمایشگاه‌ها مانند انعقاد یعنی تشخیص كمبود مواد و پروتئین انعقادی در خون و همچنین كمبود عواملی كه باعث ایجاد لخته در خون می‌شوند جزو آزمایشگاه‌های رفرنس به شمار می‌روند.

دكتر ابوالقاسمی، وظایف واحد سرولوژی سازمان انتقال خون را از وظایف اصلی سازمان عنوان و تصریح كرد: می‌توان به جرات گفت كه اكثریت آزمایش‌های كشور مانند آزمایش‌های مربوط به ماركر سلول‌های سرطانی در سازمان انتقال خون انجام می‌شود.

وی یادآور شد: مجموع این آزمایشگاه‌های رفرنس در سازمان انتقال خون یارانه‌های بسیاری از سازمان دریافت می‌كنند كه امیدواریم با وارد شدن بخش خصوصی به این عرصه از بار سنگین سازمان انتقال خون كاسته شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، خدمات ارایه شده در سازمان انتقال خون را بسیار پیشرفته خواند و اضافه كرد: بدیهی است، چنانچه خواهان ارایه خدمات به صورت گسترده باشیم نیاز به تامین هزینه‌های آن داریم. به عنوان مثال، هزینه‌هایی كه در بخش PCR انجام شده بسیار سنگین به شمار می‌رود اما تعرفه‌های موجود به هیچ وجه كافی نیست و تمام این هزینه‌ها از طرف سازمان تامین می‌شود كه این خواست سازمان انتقال خون هم نمی‌باشد.

وی در ادامه افزود: ارایه خدمات و ساخت این تشكیلات به صرفه اقتصادی نیست تا در بخش خصوصی ایجاد شود و باید تعرفه‌ها اصلاح شده تا توانایی ارایه خدماتی بیشتری داشته باشیم.

ابوالقاسمی هزینه تست اولیه آزمایش ایدز را 5 هزار تومان عنوان و خاطرنشان كرد: هزینه تست‌های تاییدی آن 35 تا 40 هزار تومان است كه سازمان انتقال خون آن را هزینه می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha