سلامت نیوز : مریم مهر‌آزی در گفت‌وگو با فارس در مورد مصرف روزانه شیرکاکائو برای کودکان خاطر نشان کرد: در هرم غذایی لبنیات یکی از 5 گروه موادغذایی است که مصرف روزانه 2 تا 3 واحد آن توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: برخی والدین فکر می‌کنند که فقط می‌توان با شیر سهم لبنیات را برای نیاز کودک تأمین کرد اما هر واحد لبنیات معادل یک لیوان شیر یا 2 لیوان دوغ یا نصف لیوان ماست یا یک قوطی کبریت پنیر است که بر مبنای عادت غذایی می‌توان از این مواد استفاده کرد.

 عضو گروه تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان شهدای تجریش با اشاره به اینکه برخی فکر می‌کنند که تنها با خوردن شیر نیاز کودک تأمین می‌شود افزود: اگر چه این موضوع در جایی مطرح نشده ولی بهتر است که مصرف پنیر و ماست هم به دلیل داشتن مواد مغذی دیگر و تأثیر در عملکرد متابولیسم بدن نیز در وعده‌های غذایی گنجانده شود.

مهر‌‌آزی مصرف ممتد و مناسب شیر و فرآورده‌های لبنی را از عوامل مؤثر در کاهش خطر شکستگی استخوان در دوران کودکی تا نوجوانی عنوان کرد و گفت: همچنین افرادی که در دوران کودکی تا جوانی کلسیم بدن خود را با لبنیات تأمین کرده‌اند در میانسالی  کهنسالی کمتر با پوکی استخوان مواجه می‌شوند.

وی به مادرانی که فرزند آنها از خوردن شیر ساده امتناع می‌کنند توصیه کرد: از شیرهای طمع‌دار مختلفی که امکان تهیه آن در منزل وجود دارد مانند شیر توت‌فرنگی، شیر موز، شیر عسل به عنوان جایگزین برای کودک استفاده کنند.

عضو انجمن تغذیه ادامه داد: برخی از برندهای معتبر در بازار نیز شیرهای طمع‌داری را که با ویتامین آ و د غنی شده است در دسترس قرار می‌دهند که می‌توان برای کودکان از آن استفاده کنند.مهرآزی در مورد مصرف شیرکاکائو گفت: در تهیه شیرکاکائو از کافئین، شکر و شربت ذرت و ساکاروز استفاده می‌شود که می‌تواند تا حدی برای سلامتی مضر باشد. به عنوان مثال مصرف بیش از حد شیر کاکائو در کودکان کم تحرک سبب چاقی می‌شود و افرادی که زمینه ارثی دارند بیشتر در معرض دیابت نوع دوم قرار می‌گیرد.

این متخصص تغذیه تأکید کرد: در مقالات علمی ثابت شده که شیرکاکائو یکی از عوامل موثر در افزایش پوسیدگی دندان کودکان است و حتی می‌تواند مصرف زیاد آن ناهنجاری‌های رفتاری را در کودکان داشته باشد.

دفع کلسیم از طریق ادرار موضوع دیگری بود که مهر‌آزی به آن اشاره کرد و افزود: کافئین موجود در شیرکاکائو سبب می‌شود تا با مصرف بیش از حد کلسیم در کودکان دفع شود و در عین حال اختلالات عصبی در برخی از کودکان بروز کند.وی خاطر نشان کرد: نباید کودکان را به خوردن شیرکاکائو عادت داد ولی در بچه‌های که به هیچ عنوان شیر نمی‌خورند می‌توان یک وعده شیرکاکائو را جایگزین چیپس و پفک کرد.همچنین در بچه‌هایی که به لاکتوز شیر حساس هستند کاکائوی موجود در شیر سبب می‌شود تا تحملشان نسبت به شیر بیشتر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha