سلامت نیوز : یک فوق‌تخصص غدد گفت: با توجه به بالا رفتن سن ازدواج و انجام آن بین 25 تا 30 سالگی باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت بارداری شده است و باید کنترل شود.

دکتر مجید ولی‌زاده درگفت‌وگو با (ایسنا)، اظهار کرد: بیماری دیابت به دلیل ناتوانی بدن در تولید انسولین و عدم وجود انسولین کافی است و گرچه مصرف زیاد شیرینی‌جات و قند خطرابتلا را با ایجاد چاقی افزایش می‌دهد، اما علت اصلی بیماری دیابت کمبود انسولین در بدن است.

وی اظهارکرد: دیابت ممکن است در همه گروه‌های سنی اتفاق بیفتد اما نوع یک این بیماری در کودکان و نوجوانان زیر 30 سال است که حتی کودکان شیرخوار نیز ازبیماری دیابت مصون نیستند هرچند دراین سنین این بیماری به ندرت اتفاق می‌افتد.

این عضوهیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به نوع 2 بیماری دیابت، ادامه داد: این نوع دیابت را در افراد میانسال و مسن بیشتر مشاهده می‌شود. این گروه عمدتا افرادی هستند که از تحرک کمتری برخوردار و یا چاق هستند و کسانی که در خانواده آنها داشتن دیابت از نوع 2 ارثی است.

ولی‌زاده با بیان اینکه مبتلا به دیابت در زنان ومردان تفاوتی ندارد، ابراز کرد: دیابت نوع 2 اغلب در خانم‌هایی که به علت شغل خانه داری از تحرک کمتری برخوردارهستند بیشتر دیده می‌شود که خطر این نوع بیشتراست.

وی با اشاره به تعداد مبتلایان به دیابت دراستان زنجان، افزود: مبتلایان به این بیماری اکثرا از نوع 2 هستند و این عده نیزعمدتا میانسالان و بزرگسالان هستند که در استان زنجان بین 50 تا 60 هزار نفر و درکل کشور نیز بین 5 تا 6 میلیون نفرمبتلا به بیماری دیابت هستند.

معاون پژوهشی مرکزتحقیقات متابولیک استان زنجان با اشاره به دیابت بارداری، یادآورشد: از هر10 زن باردار تنها یک نفرمبتلا به دیابت بارداری می‌شود که چنانچه این مهم کنترل نشود برای مادر و جنین خطرناک خواهد بود.

این فوق تخصص غدد متذکرشد: بیماران مبتلا بدون هرگونه مانعی می‌توانند در همه رشته‌های ورزشی، شغلی و تحصیلی فعالیت کنند وموفقیت‌های زیادی را نیز کسب کنند به شرطی که با بیماری دیابت درست برخورد شود این بیماری مانع پیشرفت فردی و اجتماعی نخواهد شد.

این مقام مسئول مهمترین رکن کنترل دیابت را آموزش دانست و افزود: این بیماران باید سالانه 6 تا 12ساعت آموزش ببینند و به طور صحیح نیز در رابطه با دیابت با آنها صحبت شود که متاسفانه برخی از افراد مبتلا به دیابت اطلاعات غلط خود را از منابع نامعتبر دریافت می‌کنند.

رئیس هیئت مدیره انجمن بیماران دیابتی استان زنجان با اشاره به خدمات حمایتی انجمن بیماران دیابتی، یادآورشد: این انجمن منابع مادی نیازهای دارویی و دستگاه‌های کنترل قند در منزل بیماران را تا حد امکان تامین و دراختیار این عده قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: خواستار حمایت‌های بیشتر خیرین و مردم از این انجمن هستیم تا با توجه به افزایش هزینه‌های دارویی و دستگاه‌های کنترل قند خون بتوانیم خدمات بهتری را به مبتلایان نیازمند ارائه بدهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha