مشاور وزیر بهداشت گفت: سطح پوشش پزشك خانواده در روستاها اكنون به 80 درصد رسیده و برای جذب و حضور پزشكان در روستاهای بسیار دور افتاده از امسال طرح اقماری 15روز كار، 15روز استراحت پزشك خانواده اجرا می‌شود.

محمدرضا واعظ مهدوی در گفت‌و‌گو با فارس‌ افزود:‌ بر اساس آخرین گزارش موجود تاكنون حدود 5 هزار پزشك و 4 هزار ماما در روستاهای نقاط مختلف كشور مستقر شده‌‌اند كه تقریباً معادل 80 درصد تیم سلامت مورد نیاز برای سطح اول پزشك خانواده در روستاهاست.
وی افزود: برنامه پزشك خانواده طرح محوری وزارت بهداشت برای اصلاح نظام سلامت كشور است كه بر مبنای خدمات تعریف شده برای جمعیت تعریف شده به منظور بهبود شاخص‌های بهداشتی با نگاه به حفظ سلامت در همه ایام عمر عمل می‌كند و تلاش می‌كند به جای آن‌كه بیمار بعد از این‌كه علایم بیماری در وی ظاهر شد به پزشك برود، با حضور به موقع پزشك قبل از بیماری و در زمان سلامت از بروز بیماری‌ها و ناراحتی‌های روحی و جسمی در مردم پیش‌گیری شود.
وی گفت: متأسفانه در سیستم فعلی كه درمان محور است، بیماری آن قدر در بدن فرد می‌ماند تا علائم بیماری آشكار شود و خود فرد متوجه بیماری شود و بعد به پزشك مراجعه كند، در بسیاری از موارد كار از كار گذشته است و حتی ممكن است دیگر بیماری قابل درمان نباشد.
واعظ مهدوی افزود: نمونه بارز این مسئله بیماری دیابت، فشار خون و بیماری‌های كلیوی است كه معمولاً زمانی بیمار به پزشك مراجعه می‌كند كه دچار خونریزی، صدمات چشمی یا سكته قلبی و مغزی شده است، در برنامه پزشك خانواده سعی می‌شود با مراقبت پزشك از سلامت مردم جلوی بروز این مسائل گرفته شود و خیلی قبل‌تر، این خطرات با آموزش به مردم و اصلاح سبك زندگی و تغذیه پیشگیری شود.
مشاور وزیر بهداشت گفت: ادعا نمی‌كنیم با گذشت 2 سال از اجرای طرح پزشك خانواده به نقطه ایده‌آل رسیده‌ایم، طرح پزشك خانواده برای استقرار كامل اولیه حداقل به 5 سال زمان نیاز دارد و ما الآن در ابتدای راه هستیم و هنوز مشكلات زیادی وجود دارد كه باید مرتفع شود.
معاون سابق سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزارت رفاه ادامه داد: مسائلی در مورد بیتوته پزشكان خانواده، بیمه، مرخصی، شرایط استخدام و آموزش آن‌ها وجود دارد كه البته برای حل آن‌ها وزیر بهداشت ستاد ویژه‌ای را زیر نظر خود و به ریاست معاون سلامت تشكیل داده است كه امیدواریم با فعالیت این ستاد پزشك خانواده جایگاه واقعی خود را در نظام بهداشت و درمان كشور به دست آورد.
وی گفت: در برنامه پزشك خانواده، خدمات پزشكی تعریف و سطح بندی می‌شود و مشخص می‌شود كه چه نوع خدماتی در كجا و توسط چه كسی ارائه می‌شود و بر نحوه اجرای این فعالیتها نیز نظارت می‌شود.
واعظ مهدوی افزود: در زمان حاضر از پزشكان عمومی به عنوان پزشك خانواده در روستاها استفاده می‌شود و برای آموزش و آمادگی آن‌ها در اجرای این طرح برنامه‌ریزی‌های آموزشی به صورت برنامه‌های كوتاه مدت، میان مدت و دوره‌های آموزشی بلند مدت پیش‌بینی شده است و در مجموعه برنامه دولت در وزارت بهداشت و وزارت رفاه ثبات بخشیدن به این برنامه است.
مشاور وزیر بهداشت اضافه كرد: بس از ثبات برنامه ارتقای آن و گسترش آن به شهرها مد نظر است در زمان حاضر در جاهایی كه پزشك خانواده مستقر شده است كیفیت خدمات بهداشتی ـ درمانی نسبت به شهرها برتر است به طوری كه اشخاصی در شهرها درخواست دفترچه بیمه پزشك خانواده را دارند.
وی گفت: در زمان حاضر افراد در شهرها برای درمان یك بیماری و انتخاب پزشك معالج دچار سردرگمی و بلاتكلیفی می‌شوند، در بسیاری مواقع برای درمان یك بیماری به چند پزشك متخصص و گاه فوق متخصص مراجعه می‌كنند كه ممكن است بیماری آن‌ها به طور مستقیم به آن پزشك مربوط نباشد.
وی ادامه داد: این امر ضمن اتلاف وقت و انرژی در بیماران در بسیاری از مواقع موجب تداخل دارویی نیز می‌شود به طوری كه تا 30 درصد علت بیماری‌ها در كشور ما به علت همین تداخل داروهاست و سالانه حدود 250 میلیارد تومان به همین خاطر از بین می‌رود در حالی كه در طرح پزشك خانواده یك پزشك مسئول سلامت یك فرد در تمام عمر است و به جز مراقبت از سلامت وی، در صورت بروز بیماری وی را به پزشك مرتبط ارجاع می‌دهد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha