سلامت نیوز : معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به تصویب آیین نامه اجرایی اصلاحیه ماده 13 قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی گفت: صنوف و اتحادیه‌ها خودکنترلی و خوداظهاری خواهند داشت.

مهندس سیدرضا غلامی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: قانون مواد خوردنی و آشامیدنی مربوط به سال 46 بود و با توجه به پیشرفت‌ها و بهره‌مندی از تکنولوژی‌ها آیین نامه اجرایی ماده 13 در سال 79 توسط مجلس تصویب و به قانون تبدیل شد. ماده 13 قانون سال 79 بحث نظارت بر مراکز عرضه را مطرح می‌کرد. آیین نامه اجرایی این قانون در آن سال با امضای وزیر وقت ابلاغ شد.

غلامی ادامه داد: اکنون بیش از یک دهه از آن زمان گذشته و با توجه به پیشرفت‌ها و استفاده از تکنولوژی‌ها این آیین نامه به اصلاح نیاز داشت. اصلاحیه این قانون از سال 89 و 90 آغاز شد. بر این اساس یک سری از مواردی که در آیین نامه قبلی نبود مانند خودکنترلی و خوداظهاری صنوف در مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی مطرح و مصوب شد.

وی افزود: در این آیین نامه بحث تجهیزات و تکنولوژی‌ها که در اماکن به کار برده می شوند، همچنین مصالح مورد نیاز برای نصب دیوار و کف پوش‌ها مورد نظر قرار گرفت.

غلامی گفت: در این آیین نامه به بحث خودکنترلی و خوداظهاری توسط صنوف و اتحادیه‌ها توجه شده است. به عنوان مثال قنادی‌ها، استخرها، بیمارستان‌ها، مراکز آموزشی و ... خود را کنترل کرده و نتایج را به مرکز سلامت محیط و کار اعلام می‌کنند. در دستورالعمل مربوطه سواد بهداشتی این موضوع نیز تعریف خواهد شد و مراکز می‌توانند خود را مدیریت کنند. در صورتی که مرکزی سواد بهداشتی مربوط به این کار را نداشته باشد می‌تواند از خدمات فارغ التحصیلان رشته‌هایی که تعریف خواهند شد، با توجه به نوع فعالیت خود، استفاده کنند.

وی افزود: به عنوان مثال اغذیه فروشی‌ها هر سه ماه یکبار خوداظهاری انجام می‌دهند و نتایج را به مرکز سلامت محیط و کار اعلام می‌کنند. پس از آن وزارت بهداشت به عنوان سیستم حاکمیتی ممیزی انجام خواهد داد و بر اساس چک لیست‌ها تطابق‌های لازم را انجام می‌دهد. در صورت تایید رتبه لازم برای آن مرکز مربوطه در نظر گرفته می‌شود. اگر اطلاعات اشتباه نیز داده شده باشد، ضمن برخورد، تذکرات و اقدامات قانونی لازم نیز انجام می‌گیرد.

غلامی تاکید کرد: بحث خود کنترلی مراکز بسیار مهم است؛ چرا که در ارتقای بهداشتی اماکن و مراکز تاثیرگذار خواهد بود. این سیستم در بسیاری از کشورهای دیگر نیز اجرا می‌شود. در ایران نیز این مبحث پیش از این اجرا می‌شد اما از آنجایی که مصوبه قانونی نداشتیم نمی‌توانستیم الزامی داشته باشیم.معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: با اجرای این برنامه بحث اشتغال‌زایی فارغ التحصیلان بیکار در واحدهای صنفی نیز مطرح است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha