سلامت نیوز : مسوول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان کرمانشاه با بیان این‌که هر سال مواردی از بیماری سالک در شهرستان قصرشیرین گزارش می‌شد، گفت: اما تاکنون هیچ اپیدمی و طغیانی از این بیماری در استان مشاهده نشده است.

دکتر «حسین بیگلری» در گفت‌وگو با (ایسنا) ، با بیان این‌که طغیان و اپیدمی از سالک در استان مشاهده نشده است، اظهار کرد: استان‌های اصفهان و شیراز هر سال کانون اصلی این بیماری هستند.وی با بیان این‌که در غرب کشور نیز بیشترین موارد این بیماری در استان ایلام مشاهده می‌شود، گفت: امسال نیز وضعیت به همین منوال است و اپیدمی و طغیان خاصی از این بیماری در کرمانشاه مشاهده نشده است.

مسوول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به وجود دو نوع سالک روستایی و شهری، ادامه داد: میزبانان واسط در نوع سالک شهری سگ و در نوع سالک روستایی جوندگان هستند.بیگلری افزود: سالک (لیشمانیوز پوستی) از طریق میزبانان واسطی (جوندگان) که در نخاله‌های ساختمانی و جاده‌های خاکی و به‌ویژه از طریق نیش پشه خاکی ناقل این بیماری منتقل می‌شود.

وی گفت: از بین بردن میزبانان واسط(جوندگان)، جمع‌آوری نخاله‌ها و زباله‌های ساختمانی، درزگیری فواصل خارجی ساختمان‌ها و معدوم سازی سگ های ولگرد از راهکارهای موثر در پیشگیری از این بیماری است.

مسوول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان کرمانشاه افزود: زخم‌های پوستی حاشیه‌دار که گاه با ترشحاتی همراهند و اغلب در روی پوست صورت، دست و پا و مناطقی که در معرض گزش نیش حشره هستند مشاهده می‌شوند از علائم این بیماری است.

بیگلری درمان دارویی(استفاده از گلوکانتیم) و فریز کردن زخم را از راه‌های درمانی این بیماری دانست و گفت: آثار ناشی از زخم سالک در صورت رسیدگی به موقع در نوع شهری آن بهبود می‌یابد و در صورت اقدام دیرهنگام در نوع روستایی و شهری آثار زخم بر جا می‌ماند.وی با بیان این‌که هرسال شماری از موارد سالک از شهرستان قصر شیرین گزارش می‌شد، افزود: این امر توجه‌ی ویژه به مبارزه بیشتر با جوندگان را در این شهرستان می‌طلبد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha