سلامت نیوز : کارشناسان سلامت در انگلیس هشدار دادند که مقاومت باکتری‌ها به آنتی بیوتیک‌های قوی همچنان رو به افزایش است و می‌تواند تهدیدی جدی برای سلامت انسان در آینده باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ این کارشناسان تاکید کردند که مقاومت باکتری‌ها به آنتی بیوتیک‌ها یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که سلامت انسان عصر مدرن را تهدید می‌کند.این هشدار از سوی رییس مرکز پزشکی انگلیس و «آژانس حفاظت از سلامت» در این کشور در میان گزارشات متعدد از تشدید بحران مقاومت نسخه‌های باکتریایی نظیر ایکولی و سوزاک در برابر انواع آنتی بیوتیک‌ها، منتشر شده است.

این کارشناسان تاکید کردند که بسیاری از آنتی بیوتیک‌ها در مواقع غیر ضروری برای مقابله با عفونت‌های خفیف استفاده می‌شوند و همین امر به افزایش مقاومت آنتی بیوتیکی باکتری‌ها دامن می‌زند. این کارشناسان هم چنین از بیماران تقاضا کرده‌اند که در شیوه مصرف داروهای آنتی بیوتیک بیشتر احتیاط کنند.

این اقدامات محتاطانه بویژه در شرایط فعلی که تعداد بسیار اندکی از آنتی بیوتیک‌های جدید و موثر در دست تولید هستند، بسیار حائز اهمیت است.

پروفسور دیم سالی دیویس، رییس مرکز پزشکی انگلیس در این رابطه متذکر شد: تاثیر درمانی آنتی بیوتیک‌ها با سرعتی هشدار دهنده و اجتناب ناپذیر شبیه به پدیده گرمایش زمین، رو به کاهش است. به همین دلیل به بیماران و پزشکان توصیه اکید می‌کنیم که در درخواست و تجویز این داروها محتاطانه‌تر عمل کنند.

وی تشریح کرد: باکتری‌ها به تدریج با آنتی بیوتیک‌ها خود را سازگار می‌کنند و راه‌هایی را می‌یابند تا بتوانند آنتی بیوتیک‌ها را بی اثر کنند و از تاثیر نابود کننده این داروها جان سالم به در ببرند این امر در نهایت منجر به افزایش مقاومت باکتری‌ها به داروهای فوق شده و در نتیجه آنتی بیوتیک‌ها عملا بی‌تاثیر می‌شوند.

پروفسور دیم سالی دستورالعمل ذیل را برای پیشگیری از ادامه روند مقاومت آنتی بیوتیکی باکتری‌ها ارائه کرده که عبارت است از:

- به خاطر داشته باشید فقط زمانی مجاز به مصرف آنتی بیوتیک‌ها هستید که یک متخصص دارو را برایتان تجویز کند و مصرف خودسرانه این داروها اکیدا ممنوع است.

- اگر متخصص آنتی بیوتیکی را برای شما تجویز کرد موظف هستید دوز کامل دارو برای یک دوره را تا آخر مصرف کنید حتی اگر احساس کردید که حالتان بهتر است چون مصرف نیمه کاره دارو به افزایش مقاومت باکتری در برابر آنتی بیوتیک کمک می‌کند.

- هرگز داروی خود را با دیگری تقسیم نکنید و آن را به دیگران توصیه نکنید.

- فراموش نکنید که آنتی بیوتیک‌ها به درمان عفونت‌هایی که عامل ویروسی دارند مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا هیچ کمکی نمی‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha