سلامت نیوز :دیابت یک بیماری مزمن است و زمانی بروز می‌کند که غده پانکراس یا لوزالمعده قادر به تولید هورمون انسولین به مقدار کافی نیست و یا بدن نمی‌تواند به طور مفید و موثر از انسولین تولید شده استفاده کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ این وضعیت موجب افزایش غلظت گلوکز در خون یا به اصطلاح موجب افزایش قند خون می‌شود.دیابت نوع اول که در گذشته با عنوان دیابت وابسته به انسولین یا دیابت دوران کودکی نیز خوانده می‌شد در اثر فقدان تولید انسولین بروز می‌کند.

دیابت نوع دوم نیز که سابقا آن را دیابت غیروابسته به انسولین یا دیابت دوران بزرگسالی می‌نامیدند در اثر عدم استفاده موثر از هورمون انسولین در بدن، بروز می‌کند. همچنین نوع دیگری از دیابت نیز وجود دارد که مخصوص دوران بارداری است و سلامت زنان باردار را به خطر می‌اندازد.

طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، هم‌اکنون حدود 347 میلیون نفر در جهان به دیابت نوع اول مبتلا هستند. همچنین در سال 2004 میلادی تقریبا 3.4 میلیون نفر بر اثر پیامدهای ناشی از افزایش قند خون، جان خود را از دست دادند. این آمار همچنین نشان می‌دهد که بیش از 80 درصد از موارد مرگ و میر ناشی از دیابت در کشورهای کم درآمد و با در آمد متوسط اتفاق می‌افتد.

سازمان جهانی بهداشت نیز پیش‌بینی کرده است که بین سال‌های 2008 تا 2030 میلادی نرخ مرگ و میر ناشی از دیابت تا دو سوم افزایش خواهد یافت.

به گفته کارشناسان سلامت، رژیم غذایی سالم، فعالیت و تحرک بدنی دائمی، متعادل نگه داشتن وزن بدن و پرهیز از دخانیات مهم‌ترین فاکتورهای پیشگیری از دیابت یا به تعویق انداختن این بیماری هستند.

علائم دیابت بارداری نیز بسیار شبیه به دیابت نوع دوم است. دیابت بارداری اغلب در معاینات دوران حاملگی تشخیص داده می‌شود. بیماری دیابت می‌تواند به مرور زمان به قلب، عروق خونی، چشم‌ها، کلیه‌ها و اعصاب آسیب وارد کند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، دیابت خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته را تشدید می‌کند. آمارها نشان می‌دهد که 50 درصد از مبتلایان به دیابت بر اثر ابتلا به امراض قلبی و عروقی جان خود را از دست می‌دهند.

از سوی دیگر دیابت باعث کاهش جریان خون در عروق و آسیب‌دیدگی رشته‌های عصبی در پاها می‌شود که پیامد آن ایجاد زخم‌های پا و در صورت وخیم‌تر شدن زخم، قطع عضو است. به علاوه آسیب‌دیدگی شبکیه چشم بر اثر بیماری دیابت از عوامل مهم نابینایی است.

این آمار همچنین تایید می‌کند که نرخ مرگ و میر مبتلایان به دیابت حداقل دو برابر بیشتر از افراد سالم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha