شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۷
کد خبر: 60714

سلامت نیوز :به گفته یک فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم، طبق آخرین مطالعه‌ای که در سال جاری انجام شده است، شیوع دیابت در ایران به بیش از 10 درصد می‌رسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمد ابراهیم استقامتی در همایش «نوونوردیسک» در جمع خبرنگاران در این رابطه، افزود: بیماری دیابت در گروه‌های سنی مختلف متفاوت بوده و نمی‌توانیم این نسبت را به همه مردم نسبت بدهیم.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت از هفت سال پیش مطالعات بیماری‌های غیرواگیر را به صورت مستمر انجام داده است، افزود: این مطالعات نشان می‌دهد، آمار ابتلا به دیابت طی هفت سال از هفت درصد به بیش از 10 درصد رسیده است.

استقامتی ادامه داد: شیوع دیابت مختص به ایران نبوده و در تمام کشورهای دنیا رو به افزایش است که علت اصلی آن نیز شیوه زندگی بدون تحرک و تغذیه پرکالری است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه علاوه بر دیابت بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر دیگر نیز افزایش یافته است، افزود: متاسفانه این بیماری‌ها به گونه‌ایست که به صورت پنهان افزایش یافته و به دلیل سیر کند و تدریجی آن، بیماران به آن توجهی نمی‌کنند، اما بیماری‌های واگیر تنها با مشاهده چند مورد حساسیت دیگران را برانگیخته و سریعا جلوی گسترش آنها گرفته می‌شود.

این فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم با بیان اینکه در ایران مطالعاتی در جهت برآورد هزینه‌های درمان انجام نمی‌گیرد، افزود: این مطالعات برای درمان بهتر بسیار لازم است و اطلاعات بسیار خوبی را برای فعالیت به مسوولان می‌دهد، مثلا در مطالعه‌ای که پنج سال پیش انجام شد، نشان داده شد که نزدیک به یک تریلیون تومان در سال هزینه درمان دیابت است که الان این میزان با افزایش تورم چند برابر شده است.

وی ادامه داد: در آن زمان دیابت پنج تا هفت درصد کل بودجه بهداشتی کشور را مصرف می‌کرد.

استقامتی با بیان اینکه طبق قانون اساسی، مسوولان مکلف هستند برای سلامت جامعه در بهبود کیفیت زندگی مردم اقدام کنند، افزود: اغلب بیماران دیابتی به دلیل همراهی این بیماری با بیماری‌های دیگر مانند فشار خون و ناراحتی‌های کلیه، باید هزینه‌های بسیاری را بپردازند که برخی از داروهای این بیماری‌ها و لوازمی مانند سر سوزن، دستگاه‌های سنجش قند خون و سرنگ تحت پوشش بیمه‌ها قرار نمی‌گیرند.

به گفته این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، برخی از قرص‌های خوراکی تولید شده نیز که باید به کشور وارد شوند، وارد نشده و در صورت ورود تحت پوشش بیمه‌ها قرار نمی‌گیرند.

وی با بیان اینکه بیمار دیابتی نیاز به حمایت‌های مختلفی دارد، افزود: یکی از مهم‌ترین حمایت‌ها، حمایت اجتماعی است مثلا دیدگاه جامعه نسبت به یک فردی که انسولین تزریق می‌کند، مانند دیدگاه به یک معتاد است که باید تغییر کند.

این فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم تاکید کرد: باید در رابطه با فعالیت‌های دولت، واقع‌بین باشیم و باید در نظر بگیریم که از وزارت بهداشت به اندازه‌ای که بودجه می‌گیرد توقع داشته باشیم. مثلا باید توجه کرد که تنها دولت در جهت کنترل بیماران دیابت مسوول نیست و مردم و خیرین نیز باید در این راستا کمک کنند. همچنین مدیران آگاه و هیات‌های علمی دانشگاه‌ها نیز باید در این زمینه اقدام کنند.

استقامتی ادامه داد: حتی مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر نیز باید با نیروهای تخصصی و کارآمد تقویت شود.وی با بیان اینکه مهم‌ترین غفلت ما، غفلت از آموزش بیماران است، افزود: در حال حاضر تنها دو سازمان هستند که در این راه فعالیت می‌کنند و مردم و خیرین در این کار اقدامی نکرده‌اند.استقامتی در پایان اظهار کرد: درمان دیابت نیاز به عزم ملی است و کنترل دیابت نه از توان فرد بیمار برآمده و نه از توان وزارت بهداشت. بلکه دولت، ملت و افراد خیر باید با یکدیگر همکاری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha