سلامت نیوز : مدیر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو از تولید داروی خوراکی بیماران تالاسمی تحت عنوان «دفروزیروکس» در داخل کشور تا پایان سال جاری یا حداکثر سه ماه اول سال 92 خبر داد.

دکتر محمد عبده‌زاده در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه قسمت عمده داروهای بیماران تالاسمی، خوراکی و تولید داخل هستند، اظهار کرد:‌ برای تامین داروهای خوراکی بیماران تالاسمی نیازی به واردات نداریم، البته کمتر از 20 درصد داروهای خوراکی بیماران تالاسمی خارجی هستند زیرا برخی بیماران که به داروهای ایرانی به هر علت حساسیت دارند، ناچارند از این داروها استفاده کنند.

وی ادامه داد: داروهای خارجی هم از امسال دردسترس بیماران قرار گرفته است و وزارت بهداشت علاوه بر اینکه برای داروی ایرانی پوشش یارانه‌ای در نظر گرفته است، داروی خارجی را که در مرحله تولید داخل است و تا پایان امسال یا حداکثر سه ماهه اول سال 92 با همان برند و از همان کمپانی در داخل به تولید می‌رسد ، پوشش می‌دهد.

عبده زاده با بیان اینکه نام ژنریک این دارو «دفروزیروکس» است عنوان کرد: هم اکنون این دارو نیز که هنوز آماده تولید در داخل کشور نشده است، به اندازه کافی وارد شده و مشکلی در تامین، ذخیره سازی و دسترسی داروهای خوراکی وجود ندارد.

همه داروهای بیماران تالاسمی بیمه هستند

وی با اشاره به پوشش بیمه‌ای 202 قلم دارو از سوی سازمان‌های بیمه گر گفت: با تحقق کامل پوشش‌های بیمه‌ای، می‌توان گفت همه داروهای بیماران تالاسمی بیمه هستند. داروهای جدید تالاسمی هم تحت پوشش 90 درصدی قرار گرفته است. به این معنا که اگر بیماری دفترچه بیماران خاص هم نداشته باشد، بیمه 90 درصد هزینه دارو را تقبل می‌کند. البته بیماران خاص عموما داروهایشان رایگان است.

عبده زاده اضافه کرد: یک آرامش نسبی را با تلاش و هماهنگی میان وزارتخانه، انجمن و بیمه‌ها در حوزه داروهای بیماران تالاسمی شاهد هستیم و یک دیدگاه تعاملی ایجاد شده است. به همین خاطر در مواردی که در مقاطعی کمبود ایجاد شود، بیماران بدون دارو نمی‌مانند.

مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو درباره تامین و تدارک داروهای بیماران تالاسمی توضیح داد: پیش‌بینی‌های لازم را از سال گذشته انجام دادیم و در تامین و تخصیص ارز، پوشش یارانه و برنامه‌های توزیعی، برنامه ریزی کردیم و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha