یکی از دلایل اصلی این بیماری سرماخوردگی در کودکان و دانش‌آموزانی است که به مدرسه می‌روند. سرماخوردگی از راه تنفس به دیگران منتقل شده و مقدمه ایجاد عفونت می‌شود.

عفونت گوش میانی کودکان، عارضه‌ای زمستانه

سلامت نیوز : یک متخصص گوش و حلق و بینی گفت: در فصل زمستان و با سرد شدن هوا عفونت گوش میانی شایع می‌شود. یکی از دلایل اصلی این بیماری سرماخوردگی در کودکان و دانش‌آموزانی است که به مدرسه می‌روند. سرماخوردگی از راه تنفس به دیگران منتقل شده و مقدمه ایجاد عفونت می‌شود.

دکتر مظفر سرافراز در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهار کرد: به دلیل این‌ که سیستم ایمنی کودکان رشد کافی ندارد ابتلای آنها به عفونت زیاد است. در کودکان این بیماری با علایم درد گوش، چرک در گوش میانی و گرفتگی گوش‌ها و کاهش شنوایی همراه است. کودکانی که هنوز به سن تکلم نرسیده‌اند تب مختصر و بی‌قراری نشان می‌دهند.

وی افزود: در مواقعی آن قدر عفونت پیشرفت می‌کند که ترشح همراه با خون از گوش بیرون می‌آید. مشکل دیگر پارگی پرده گوش است که البته در اغلب موارد خود به خود بهبود می‌یابد. پارگی پرده گوش مشکلی است که در بیشتر کودکان مراجعه‌کننده دیده می‌شود.

سرافراز تصریح کرد: اگر عفونت شدت یابد می‌تواند موجب عفونت پشت گوش شود که چیزی مانند دمل کنار گوش ایجاد می‌شود. از گوش میانی عصب بسیار مهمی صورتی عبور می‌کند که چرک موجود در گوش می‌تواند در این عصب مشکل ایجاد کرده و فرد دچار فلج صورت شود. البته چنین عارضه‌هایی بسیار کم مشاهده می‌شود زیرا معمولا زود برای درمان مراجعه می‌کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: برای درمان این عارضه از دارو استفاده می‌شود تا عفونت از بین برود ولی روند بهبود پرده گوش 2 تا 3 ماه طول می‌کشد و در این زمان کودک احساس سنگینی در گوش می‌کند.

وی درباره راه‌های درمان این مشکل تصریح کرد: برای جلوگیری از بروز این عفونت بهتر است کودک را به مناطق پرازدحام نبرد. خوردن شیر مادر در نوزادان نیز موجب می‌شود که آنتی‌بادی‌های مادر به کودک منتقل شده و نسبت به بیماری‌های تنفسی و عفونی مصون باشند. در حالت خوابیده نیز نباید به کودک شیر داد چرا که ممکن است به گوش سرایت کند. واکسن سرماخوردگی نیز می‌تواند موثر واقع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha