سلامت نیوز : یک متخصص مدیریت خدمات بهداشتی با انتقاد از اشاره به اشتباه و خطا در زمان بحران به دلیل وقوع هرج و مرج و ناهماهنگی‌ها، بر لزوم ثبت و مستندسازی خطاهای مدیریتی در زمان بلایای طبیعی برای تجربه آیندگان تاکید کرد.

دکتر کتایون جهانگیری در گفتگو با ایسنا ؛ با اشاره به بروز مشکلات و مخاطرات بهداشتی در زمان بلایای طبیعی اظهار داشت: در چرخه مدیریت بحران مساله اصلی علاج واقعه قبل از وقوع است و در واقع همه اقدامات و برنامه ریزی هایی که قبل از بحران انجام می شود نشان دهنده امکان پاسخگویی موفقی در زمان بحران است.

این متخصص مدیریت خدمات بهداشتی گفت: اولین گام در زمینه برنامه ریزی های قبل از بحران تحلیل خطر پذیری یا آنالیز ریسک است و مرحله پیشگیری و کاهش اثر بعد آمادگی است به دلیل اینکه تا مخاطرات محیط زیست را شناسایی نشوند امکان آمادگی برای مقابله با بحران های احتمالی وجود ندارد.

جهانگیری با اشاره به اینکه به واسطه کثرت بحران ها که در کشور رخ داده طبیعتا باید در این زمینه اشتباهات قبلی تکرار نشود اظهار کرد: در تمام دنیا جزوات و کتاب هایی تحت عنوان درس های آموخته شده بعد از بحران ها و بلایای طبیعی انتشار می یابد اما متاسفانه در کشور ما بعد از وقوع بحران ، اتفاقات و اقدامات سازمان ها مستند سازی و مکتوب نمی شود و یا توسط سازمان های بین المللی مثل سازمان جهانی بهداشت انجام می شود بنابراین تعداد درس های آموخته شده ما کم است.

وی با بیان اینکه همه مدیران دارای نقاط ضعف و قوت هستند که باید به آنها اشاره شود تصریح کرد: متاسفانه کمتر مدیری است که به نقاط ضعف خود اشاره کند و با وجود اینکه اشتباه و خطا در زمان بحران به دلیل وقوع هرج و مرج و ناهماهنگی های غیر قابل پیش بینی یک امر مسلم و اجتناب ناپذیر است و همه سازمان ها از جمله آتشنشانی، اورژانس، ستاد مدیریت بحران و هلال احمر واقعا در زمان بلایای طبیعی تلاش می کنند بنابراین اشکالی ندارد اگر برخی از خطاهای رخ داده در بحران ها را ثبت و به عنوان تجربه برای آیندگان قرار دهند.

این متخصص مدیریت خدمات بهداشتی افزود: ارتباطات کمرنگ بین سازمانی و جزیره ای عمل کردن سازمان ها یکی دیگر از مشکلات جدی در زمینه مدیریت بحران ها و بلایای طبیعی است که موجب ناآگاهی سازمان ها از اقدامات یکدیگر و عدم تعامل مفید آنها است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه میزان موفقیت در زمان بحران به مقدار زیادی وابسته به عملکرد و برنامه ریزی های قبل از بحران است اظهار داشت: اختصاص منابع مالی نیز بخش مهم دیگری در زمینه مدیریت بهداشتی زمان بحران است که باید منطبق با برنامه صورت بگیرد در غیر اینصورت حجم زیادی از پول واریزی صرف خرید تجهیزات می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha