سلامت نیوز : یک فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم با اشاره به آخرین مطالعات انجام شده در جهان در رابطه با دیابت، گفت: رشد دیابت در خاورمیانه تا سال 2030 از تمام جهان بیشتر می‌شود و در همین راستا تعداد بیماران دیابتی در ایران تا 20 سال آینده 50 درصد افزایش خواهد یافت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمد ابراهیم خمسه استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در همایش «نوونودیسک» در این رابطه افزود: مهم‌ترین مسئله در کنترل دیابت آموزش است که این آموزش نیز بسیار هزینه‌بر است. البته این هزینه‌ها تنها مادی نبوده و با برگزاری کلاس‌های آموزشی تمام نمی‌شود، بلکه پزشک نیز باید برای مشاوره به بیمار، وقت خود را هزینه کند.

وی با بیان اینکه تامین نیروی کارآمد و آزموده از مهم‌ترین امکانات در همین زمینه است، افزود: به دلیل کمبود بودجه، نمی‌توانیم پرستاری تربیت کنیم که بتواند در بیمارستان‌ها آموزش دهد، بنابراین پیشنهاد ما این است که در مراکز دانشگاهی پرستارهایی تربیت شوند که بتوانند در مراکز دارای مراجعین دیابتی‌، به بیماران آموزش دهند.

این فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم با بیان اینکه تعرفه پزشکان در زمینه بیماری‌های مزمن بسیار پایین است، افزود: این در صورتی است که پزشک برای بیماری که تنها یک تجویز دارو می‌خواهد و بیماری که نیاز به مشاوره و زمان دارد، به یک اندازه دستمزد می‌گیرد که این باعث می‌شود پزشک انگیزه خود را از دست داده و کار خود را آنطور که باید انجام ندهد.

خمسه در ادامه اضافه کرد: همه شعار «پیشگیری بهتر از درمان است» را بلدند، اما تنها شعار کافی نیست و همه باید به آن عمل کنند.وی در پایان اظهار کرد: به غیر از مسائل اقتصادی، مسئله روح و روان بیمار نیز مطرح است، زیرا بیماری دیابت در زندگی فردی و خانوادگی بیمار نیز تاثیر می‌گذارد که به همین دلیل باید حمایت‌های مختلف از این بیماران افزایش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha