سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6074

بیمارستان رازی از بیمارستان‌های آموزشی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكی تهران است كه ماموریت ارایه‌ خدمات آموزشی، پژوهشی و درمانی دارد.

خدمات درمانی این بیمارستان در حیطه‌ خدمات آموزشی فعالیت می‌كند و چنانچه خدمات آموزشی و پژوهشی نباشد، عملا این بیمارستان فعالیت خاصی صورت نمی‌دهد؛ زیرا به عنوان بیمارستان‌ دانشگاهی فعالیت می‌كند. زیرا سالانه حدود 300 دانشجو برای گذراندن دوره‌های یك ماه آموزش پوست به بیمارستان رازی مراجعه می‌كنند.

دكتر نفیسه اسماعیلی، رییس بیمارستان رازی كه خود از متخصصان پوست است در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، با بیان این ‌كه روزانه حدود 100 نفر در بیمارستان رازی تحت ویزیت تخصصی بیماری‌های پوست قرار می‌گیرند، گفت: در این شرایط به شدت با كمبود پرسنل مواجه بوده و همچنین روزانه حدود 100 نفر در اتاق عمل جراحی سرپایی ویزیت می‌شوند.

وی با بیان این‌ كه جدیدترین لیزرها و امكانات درمانی در بیمارستان رازی مهیا است، اظهار كرد: در سال‌های اخیر با توجه به پیشرفت تكنولوژی و ارائه جدیدترین مقاله‌ها و تجارب پزشكی از طریق اینترنت، اطلاعات پزشكان ما به‌ روز می‌باشد و تنها تفاوت ما با كشورهای خارجی در دسترسی به تكنولوژیهای پیشرفته است.

دكتر اسماعیلی، ضعف بیمارستان‌ها را در عدم تامین تجهیزات و روزمرگی بیمارستان‌ها عنوان و اذعان داشت: كیفیت خدمات ارایه شده در ایران از كشورهای دیگر نیز بهتر است. به طوری كه از كشورهای خارجی مراجعه‌ كننده داریم اما امكانات لازم در حد تعداد مراجعه‌كنندگان در اختیار نیست و شاید همین امر باعث نارضایتی مردم نیز شود.

وی با اشاره به این‌ كه سیاست‌گذاری كلان در رابطه با سلامت كشور باید منطقی باشد، تصریح كرد: باید به هنگام تعیین بودجه‌ی وزارت بهداشت، به حدی دید مسوولان پخته باشد كه به مساله‌ی سلامت كشور اهمیت ویژه‌ای دهند.

اسماعیلی، دید بالینی پزشكان متخصص را بسیار قوی دانست و افزود: تنوع بیماری‌های مختلف در كشور سبب این مهارت در پزشكان شده است. به عنوان مثال، شیوع بیماری ایمونوگلوب به عنوان یك بیماری نادر در جهان طی یك سال و نیم 120 بیمار بوده است كه این تعداد زیاد بیماری شاید كیفیت كار را كاهش دهد اما باعث افزایش قدرت دید بالینی می‌شود.

وی با بیان این‌ كه بیمارستان به شدت با مشكل بودجه مواجه‌ است، خاطرنشان كرد: گفته می‌شود بیمارستان‌ها باید خودگردان باشند. بیمارستانی كه آموزشی است چگونه می‌تواند به هر دوی آنها بدون هیچ نوع مشكلی بپردازد. خوشبختانه تمامی پزشكان بیمارستان، عضو هیات علمی دانشگاه تهران هستند و هرچه این افراد مشكل بودجه‌ای داشته باشند، آموزش را فدای درآمد نمی‌كنند.

اسماعیلی تصریح كرد: مشكل اصلی، بودجه‌ی عمرانی است كه خرید تجهیزات هم جزو آنها بوده و بسیار ناچیز است. بودجه‌ای كه برای خرید تجهیزات در اختیار ما قرار می‌دهند شاید تنها پاسخگوی خرید یك دستگاه سونوگرافی پوست باشد.

وی مشكل دیگر را بودجه‌ی جاری دانست و گفت: روزانه حدود 120 بیمار ویزیت می‌شوند. این در حالی است كه ما فقط 70 صندلی برای نشستن بیماران در سالن انتظار در اختیار داریم و این باعث عدم رضایت بیماران می‌شود. با وجود این‌ كه بهترین استادان دانشگاه تهران در حال ویزیت هستند.

رییس بیمارستان رازی تاكید كرد: هدف اول بیمارستان‌های آموزشی باید بحث آموزش باشد، اما می‌توان در كنار آموزش، بخشی هم به تامین درآمد پرداخت.

وی با بیان این‌ كه بیمارستان تك تخصصی نه به صرفه اقتصادی است، نه به صرفه علمی، اظهار كرد: ما در بیمارستان باید متخصص داخلی داشته باشیم؛ زیرا برخی بیماری‌های پوست ارتباط مستقیمی با بیماری‌های داخلی دارند و حتما در برخی جراحی‌های پوستی باید مشاوره با یك جراح آن بخش از بدن انجام داد.

وی با بیان این ‌كه تقریبا بیماری‌های پوست به‌ غیر از بخش زیبایی، تحت پوشش بیمه هستند، یادآور شد: متخصصان پوست، اختلافاتی با شركت‌های بیمه‌گر در رابطه با جدایی زیبایی و غیر زیبایی دارند كه می‌توان به كرم‌های ضد آفتاب اشاره كرد كه از نظر متخصصان پوست، زیبایی به شمار نمی‌رود. زیرا اخیرا ثابت شده افرادی كه در درازمدت زیر نور آفتاب هستند، مبتلا به انواع سرطان‌های پوستی می‌شوند. بنابراین از نظر ما كرم‌های ضدآفتاب جنبه‌ی پیشگیری دارد.

دكتر اسماعیلی، تعرفه‌های بیمه را بسیار پایین عنوان و اذعان داشت: سیستم‌های خود گردان بیمارستان‌ها هنگامی كه تصویب شد، در كنار آن قرار بود كه تمامی اقشار مردم بیمه شوند و البته سازمان‌های بیمه‌گر با توجه به تورم، تعرفه‌ها را نیز افزایش دهند. اما این در صورتی است كه هیچ‌ یك از این اقدامات فوق انجام نشده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha