یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۹
کد خبر: 60749

زلزله و سیل به عنوان مهمترین بلایای طبیعی دركـشور مـا مطـرح هـستند وآنچه كه از این بلایا فاجعه می سازدنا آگاهی برای مقابله با عواقب آن وپیشگیری از تـأثیر سـوء وقـایع طبیعـی بـر اركـان تندرستی - اقتصادی و محیطی است.

سالانه226 ایرانی در سیلاب جان می دهند
سلامت نیوز : آمارها نشان می‌دهد در 53 سال گذشته بیش از 12 هزار شهروند ایرانی بر اثر سیلاب جان خود را از دست داده اند. این در حالی است که بر خلاف ادعای سازمان مدیریت بحران مبنی بر اجرای 1200 برنامه مقابله با سیلاب همچنان سیل جان شهروندان را تهدید می کندبلایای طبیعی همواره كره زمین را تحت تأثیر قرار داده وسبب وارد آمدن آسیب به مردم نظیر جراحت، بیمـاری سـوء تغذیه، فشار های روحی روانی ومرگ می شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ زلزله و سیل به عنوان مهمترین بلایای طبیعی دركـشور مـا مطـرح هـستند وآنچه كه از این بلایا فاجعه می سازدنا آگاهی برای مقابله با عواقب آن وپیشگیری از تـأثیر سـوء وقـایع طبیعـی بـر اركـان تندرستی - اقتصادی و محیطی است. در كشور ما بارندگی شدید و ناگهانی وطغیان فصلی رودهای پراكنده از مهمترین زمینه های وقوع سیل محسوب می شوند و رعایت نکردن ایمنی و استاندار در شهر سازی و ساختمان سـازی، اوضاع خـاص اقلیمـی و ناكارآیی دستگاه های هشدار دهنده و مبارزه با حوادث ودر نهایت آگاهی كافی نداشتن مردم نسبت به سـیل و نكـات ایمنـی آن اغلب منجر به بروز حوادث و پیامد های دهشتناكی می شود. براساس آمارهای منتشر شده از سوی سـازمان ملـل متحـد طی 25 سال درجهان 1358 سیل مهم رخ داده كه 13/5 درصد از كل حوادث دنیا را در برگرفته وآسـیب دیـدگان از سـیل بالغ بر 56/1 میلیارد نفر بوده اند .

موضوع سیل و وقوع سیلاب وراه های پیشگیری از آن پس از تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور دردستور کار سازمان مدیریت بحران قرار گرفت ولی پس از گذشت چهار سال از تاسیس این سازمان همچنان سیل جان شهروندان را تهدید می کند. بر اساس این گزارش، بررسی آمار و ارقام نشان می دهد 58 درصد کل افرادی که در اثر بلایای طبیعی در جهان کشته شده اند مربوط به سیلاب بوده است. در واقع سیلاب از نظر تلفات جانی و مالی مهیب ترین بلای طبیعی در جهان محسوب می شودآمارها حاکی از آن است که در ایران‌ طی ‌53 سال یعنی از سال 1330 تا 1383 چهار هزار و 185 مورد سیل حادثه خیز رخ داده است.

مرگ 12 هزار شهروند بر اثر سیلاب در 53 سال
در این مدت پنج هزارو 821 شهر و 245 هزار واحد مسکونی بر اثر سیلاب‌خسارت‌ دیده‌ اند و 12 هزار نفر تلفات ‌انسانی این حوادث بوده اند. همچنین 471 هزار رأس دام قربانی و یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی هم تخریب شده است.از سوی دیگر بر اساس آخرین آمارها 13 درصد تلفات انسانی در ایران در بلایای طبیعی بر اثر سیل بوده است.شرکت مدیریت منابع آب ایران وابسته به وزارت نیرو نیز در گزارشی اعلام کرده است: از سال 1331 تا 1370 یعنی در یک دوره 40 ساله بیش از 1890 رخداد سیل ثبت شده است که خسارت های جبران ناپذیر اقتصادی در بر داشته است.

دهه 60- تعداد سیل: 1008. خسارت سالانه سیل 88 میلیارد تومان
دهه 50- تعداد سیل: 440. خسارت سالانه سیل 44 میلیارد تومان
دهه 40- تعداد سیل: 251. خسارت سالانه سیل 15 میلیارد تومان
دهه 30- تعداد سیل: 191. خسارت سالانه سیل 12 میلیارد تومان

مرگ سالانه 75 نفر بر اثر سیلاب در 25 سال
همچنین آمارها نشان می دهد از سال 1350 تا 1375 در مدت 25 سال، سیل 916 میلیارد تومان خسارت به بار آورده و جان 1882 نفر را گرفته است یعنی سالانه 75 نفر در این 25 سال جان خود را بر اثر سیل از دست داده اند.

مدیریت بحران بدون آمار!
متاسفانه این آمارها قدیمی و روزآمد نشده است. رسانه ها و حتی کارشناسان نیز به این آمارها دسترسی ندارند. البته ناگفته نماند که اعلام آمار بلایای طبیعی و میزان خسارات برعهده سازمان مدیریت بحران است ولی سایت این سازمان حتی لینکی برای ارائه این گونه آمارها ندارد در حالی که سازمان پزشکی قانونی که مهمترین آمارها (مرگ و میر) را روایت می کند آخرین آمارها را هر ماه اطلاع رسانی می کند.

مرگ 7 شهروند در سیلاب بهشهر
بر اساس این گزارش هنوز هفته کاهش اثرات بلای طبیعی در سال جاری به پایان نرسیده که بر اثر بارندگی شدید در بهشهر 7 نفر از شهروندان جان خود را از دست دادند این در حالی است که برخی از مسئولان دلیل آن را تعلل در اطلاع رسانی به موقع ازوقوع حادثه سیل عنوان کرده اند.نکته قابل تامل این است که حسین درخشان سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر می گوید: از ابتدای سال 90 تا کنون 40 مورد سیل و آب گرفتگی در مازندران داشته ایم که بیشتر در بهشهر و ساری و نکا بوده است و 3900 نفر هم حادثه دیده اند. هفته گذشته هم سیلاب بخشی از روستاهای یاسوج، گچساران و سی سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد را تخریب کرده وخساراتی بر جای گذاشت.البته نباید سیل در متروی تهران را هم نادیده گرفت. هر چند مقصران هنوز اعلام نشده اند ولی سیل در متروی تهران بیش از 30 میلیارد تومان خسارت بر جای گذاشت.

اطلاع رسانی 48 ساعت قبل از وقوع سیل
با این حال ایرانمنش رییس مرکز اطلاعات حوادث سازمان مدیریت بحران کشور می گوید: سازمان مدیریت بحران به تازگی سیستم هشدار سریع را به صورت 24 ساعته فعال کرده است. در این سامانه 2 نیروی فعال همیشه بر خط(آن لاین) بوده و تمامی امکانات ارتباطی از تلفن همراه، تلفن ثابت، تلفن ماهواره ای، بی سیم و... را در اختیار دارند و هر گونه خطر و بلایای طبیعی را 48 ساعت قبل از وقوع به ستاد مدیریت بحران استان اعلام می کنند.وی گفت: در حادثه سیلاب بهشهر ما بر اساس اعلام سازمان هواشناسی اخطار داده بودیم. حتی موضوع را به کارگروه های مربوط مانند صدا و سیمای استان هم مخابره می کنیم تا اطلاع رسانی به سرعت انجام شود. من نمی گویم صدا و سیما و رسانه ها در اطلاع رسانی سریع کوتاهی کردند ولی کارگروه ها باید اخطار ها و هشدارها را جدی بگیرند.

پاسخ های مدیریت بحران و مسئولان!
سیلاب های اخیر در شمال کشور نشان داد وعده های مسئولان در مورد اجرای طرح های پیشگیرانه و امدادرسانی و اطلاع رسانی به هنگام تا عمل فاصله بسیار دارد. هر چند رییس سازمان مدیریت بحران می گوید هزارو 200 طرح اجرایی کردیم ولی جزییات این اقدام ها اعلام نشد. در این میان کارشناسان می گویند: انجام عملیات آبخیزداری و مدیریت صحیح آبخوان ها، حفظ پوشش جنگلی و مرتعی احیای رویشگاه های آسیب دیده و ساماندهی فعالیت های عمرانی بر اساس سند آمایش سرزمین اقدام هایی است که برای جلوگیری از وقوع سیل و کاهش خسارات ناشی از آن برشمرده شده است.ولی نکته قابل تامل این است که نقش سازمان مدیریت بحران کشور بسیار حایز اهمیت است چرا که همچنان وظیفه پیشگیری از بلایای طبیعی اعم از سیل، زلزله و خشکسالی بر عهده سازمان مدیریت بحران است.تقویت پوشش گیاهی، مقاوم سازی ساختمان ها، آبخیزداری و جلوگیری از ساخت و ساز در حریم رودخانه ها هم بخش دیگری از وظایف نظارتی این سازمان است که به دلیل سهل انگاری در سال های اخیر شاهد خسارات جانی و مالی زیادی بوده ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha