معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: "دوره پسا دكترا" در این وزارتخانه پیش‌بینی شده و درآینده‌ای نزدیك راه‌اندازی می‌شود.

دكتر منصور كبگانیان روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی در مشهد افزود: این مقطع دوره‌ای است كه طی آن دانش‌آموختگان مقاطع تحصیلات تكمیلی تا حداكثر پنج سال پس از فراغت از تحصیل می‌توانند بدون اینكه استخدام شوند، به عنوان "كمك پژوهشگر" در همكاری با یك دانشیار یا استاد فعالیت پژوهشی كنند.

وی گفت: طول مدت "دوره پسا دكترا "یك سال و تا سه سال هم قابل تمدید است.

او افزود: در این دوره پژوهشگر هیچ مدركی دریافت نمی‌كند چون این دوره یك مقطع تحصیلی مثل دوره دكترا نیست بلكه یك دوره پژوهشگری است لذا با توجه به این خصوصیت، بیشتر از دانشگاهها، پژوهشگاهها و مووسسات پژوهشی می توانند از این امكان خوب استفاده كرده و با استفاده از آن آمار علمی و فناوریشان را بالا ببرند.

وی گفت: در این دوره، مووسسات پژوهشی هیچ هزینه‌ای نمی‌كنند فقط یك سری كارهای قانونی است كه باید برای سربازی آقایان انجام شود كه وزارت علوم این كارها را انجام خواهد داد.

او افزود: حقوق پژوهشگر در این دوره با توافق استاد راهنما تعیین می‌شود و انتخاب اولیه پژوهشگر نیز با استاد راهنما است، پژوهشگر اگر بخواهد تدریس كند باید با اجازه استاد راهنما این كار را انجام دهد و موضوع پژوهش هم باید با نظر استاد راهنما تعیین شود و بطور كلی در این دوره سعی شده "استاد محوری" حاكم شده و جا افتد.

وی با بیان این كه دوره پسا دكترا بسان موتوری بسیار قوی برای انجام كارهای پژوهشی است تاكید كرد: مووسسات پژوهشی و دانشگاهها باید این دوره را جدی بگیرند.

او ادامه داد: زیرا افرادی كه در عنفوان جوانی و به تازگی دكترایشان را گرفته‌اند حاضرند به راحتی به عنوان دستیار پژوهشی كار كنند و چون هنوز وارد سیستمهای اجرایی خسته‌كننده كشور نشده‌اند نیروهایی سرحال و بانشاط هستند كه باید از توان آنها بهره برد.

وی افزود: با توجه به این كه آیین نامه این دوره هنوز نهایی نشده رووسای مووسسات پژوهشی و دانشگاهها می‌توانند نظرات اصلاحی خود را در این مورد به معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیشنهاد كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha