یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۸
کد خبر: 60757

سلامت نیوز : غذا خوردن یک امر حیاتی برای بدن انسان محسوب می‌شود و البته برای آن باید به نکات خاصی نیز توجه داشته باشیم تا بتوانیم به درستی این عمل را انجام دهیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ این روزها با توجه به مشغله‌های بسیار زیادی که مردم با آنها روبه‌رو هستند، رفتارهای خاصی در غذا خوردن ما ایجاد شده است که برخی از آنها بسیار اشتباهند و باید مورد تجدید نظر قرار بگیرند.

نخوردن صبحانه

یك اشتباه بزرگ است. صبحانه سالم نه تنها باعث افزایش انرژی و باز شدن فكر و ذهن می‌شود، بلكه موجب انتخاب و مصرف مناسب وعده‌های غذایی دیگر در ادامه روز خواهد شد. همچنین خوردن صبحانه ممكن است به شما در مصرف كمتر كالری در ادامه روز كمك نماید. راه‌حل این اشتباه آن است كه خوردن صبحانه مناسب احتمال بكارگیری عادت‌های نادرست غذایی را در وعده‌های دیگر كاهش می‌دهد. صبحانه راكامل صرف نمایید. از مواد لبنی كم‌چرب، تخم مرغ و نان‌های سبوس دار استفاده كنید.

پرخوری

شاید اگر پرخوری‌های رایج مربوط به سبزیجات می‌شد، متخصصان تغذیه مشكلی با این نوع خوردن پیدا نمی‌كردند، اما متأسفانه پرخوری معمولا در مورد غذاهای چرب و نشاسته دار نمودار می‌شود. زیاده روی در این نوع مواد غذایی منجر به افزایش وزن و نارضایتی شده و جنبه اجتماعی خوشایندی به دنبال نخواهد داشت. وعده‌های غذایی خود را به جای سه وعده پرحجم به پنج یا شش وعده كم حجم‌تر تقسیم كنید. خوردن غذاهای سالم و كم حجم حاوی كربوهیدراتهای كمپلكس و پروتئین در طول روز نه‌تنها اشتهای شما را كنترل می‌كند، بلكه احتمال پرخوری را نیز كاهش خواهد داد. تعداد وعده‌های غذایی همچنین باعث سوزانده شدن مقدار بیشتری كالری می‌شود؛ چرا كه متابولیسم بدن همواره به فعالیت می‌پردازد.

انجام كاری دیگر در حین غذا

نه تنها پرداختن به كاری دیگر همزمان با غذا خوردن موجب ریخت و پاش آن در اطراف شما می‌شود، بلكه به پرخوری و در نتیجه افزایش وزن نیز منجر خواهد شد. اگر هنگام تماشای تلویزیون، صحبت با تلفن و یا بازی ویدئویی، مشغول غذا خوردن شوید، این عوامل خارجی پرت كننده حواس باعث می‌شوند توجه كمتری به گرسنگی و نشانه‌های سیر شدن كه بیان كننده كافی بودن مقدار غذا و احساس سیری می‌باشند، نمایید. به علاوه وقتی در حین انجام كاری شروع به غذا خوردن می‌كنید، دیگر توان توقف نخواهید داشت؛ چرا كه عمل خوردن تبدیل به حركتی غیرهوشیارانه و مكانیكی بدون توقف می‌شود.

آب نخوردن به اندازه كافی

آب مایعی حیات بخش برای همه موجودات طبیعت از جمله انسان است. نكته جالب اینجاست كه ننوشیدن مقدار كافی آب در طول روز متابولیسم و سوخت ساز بدن را كند نموده و ممكن است باعث اضافه وزن نیز بشود. آب ماده‌ای ضروری برای فعالیتهای متابولیك بدن، از جمله سوزاندن كالری، محسوب می‌شود.

نخوردن میوه و سبزیجات

بسیاری از مواد غذایی مورد نیاز بدن در انواع میوه و سبزی وجود دارند كه امتناع از خوردن آنها باعث كمبودها و مشكلاتی در بدن خواهد شد. تنها راه تأمین مواد معدنی و ویتامینهای مورد نیاز بدن، مصرف میوه و سبزیجات تازه و خالص می‌باشد. بنابراین باید این مواد را جزء لاینفك رژیم غذایی قرار داده و همیشه به مقدار كافی از آنها استفاده نمایید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha