یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۶

این روزها علاوه بر ایدز، سرطان و سکته قلبی، «ام‌اس» هم در میان بیماریهای خطرناک و شایع در ایران نامی برای خودش دست و پا کرده است.

ام‌اس به سرطان و سکته رسید

سلامت نیوز : این روزها علاوه بر ایدز، سرطان و سکته قلبی، «ام‌اس» هم در میان بیماریهای خطرناک و شایع در ایران نامی برای خودش دست و پا کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مردم سالاری ؛ این روزها در بین مردم حرف از بیماری ام‌اس است. موضوع حساس شده و حتی بسیاری از افراد با یک درد ساده در نخاع یا سرگیجه و سردرد حدس می‌زنند که ام‌اس گرفته‌اند. این وسواس البته چندان هم بی‌مورد نیست، چرا که انجمن بیماری «ام‌اس» كشورمان نسبت به رشد فزاینده این بیماری هشدار داده و اعلام کرده كه در چند سال گذشته هر روز 6 بیمار جدید در انجمن ثبت نام کرده‌اند. این اولین بار نیست كه مسوولان درباره سیر صعودی بیماری ام‌اس هشدار می‌دهند. نام این بیماری هم بیش از گذشته به میان مردم راه یافته و درباره آن با نگرانی صحبت می‌كنند. به نظر می‌رسد این بیماری پس از یک دوره رشد بی ‌سر و صدا اکنون به موقعیت ویراژ رسیده و به سرعت در حال مبتلا کردن ایرانیان است. مدتی قبل وزیر بهداشت گفته بود كه سیر فزاینده بیماری ام.اس در کشور غیرقابل پیش‌بینی شده است. حتی رئیس انجمن مغز و اعصاب ایران تاكید كرده كه در حال حاضر این بیماری تبدیل به اپیدمی شده است. پیشتر هم گفته شده بود که طی 10 سال آینده در هر خانواده ایرانی یک‌ نفر به ام‌اس مبتلا خواهد شد.

آمار بیماران ام‌اس

رئیس انجمن ام‌اس ایران می‌گوید كه در حال حاضر 50 هزار بیمار ام‌اس در كشور وجود دارد و بیشتر این مبتلایان جوان هستند. از طرف دیگر ام‌اس بیشتر در بین زنان شایع است و بر اساس تخمین‌های علمی در برابر هر 3 زن مبتلا، یک مرد مبتلا به‌ ام‌اس وجود دارد. شایع‌ترین سن ابتلای زنان به‌ ام‌اس 20 تا 40 سالگی است. ایران در ابتلا به بیماری‌ ام‌اس جزو 10 کشور اول دنیاست. گفته می‌شود سن ابتلا به این بیماری به 14 سال کاهش یافته و میزان ابتلا به این بیماری در ایران 20 برابر کشورهای منطقه است.

چرا ام‌اس شیوع پیدا كرده است؟

بیماری ام‌اس یک بیماری عصبی است که سلسله اعصاب مرکزی را گرفتار می‌کند. این بیماری با ایجاد ضایعه در غلاف اعصاب موجب بیماری می‌شود. این بیماری طیف وسیعی دارد و از یک بیماری خفیف تا بیماری شدید و کشنده دیده می‌شود. معمولا این بیماری به صورت دوره‌ای است و با علائم چشمی و تعادل آغاز می‌شود. دانشمندان بر این عقیده‌اند که عوامل محیطی مانند رژیم غذایی نامناسب، سیگار و فشارهای روحی می‌تواند موجب جهش ژن‌ها شوند. در افرادی که ژن‌های مستعد به بیماری ام‌اس دارند، این عوامل می‌توانند بیماری را فعال کنند. بر اساس یافته‌های پزشکی، بیماری ام‌اس به آهستگی پیشرفت می‌کند. این بیماری 150 سال است كه كشف شده و تاكنون درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد و به یک بیماری شایع در میان جوامع تبدیل شده و فرد تا پایان عمر با آن دست به گریبان است. متخصصان می‌گویند علاوه بر ژنتیک، عوامل محیطی مانند دوری از خط استوا و مسائل جغرافیایی، نقص در ایمونولوژی بدن، آلودگی‌های صنعتی و هوا، مواد توکسیک داخلی و محیطی و استرس‌های روحی و روانی از دلایل بیماری ام‌اس است. همچنین فشارهای عصبی، سیگار و رژیم نامناسب غذایی از دلایل افزایش بیماری ام‌اس در جهان است.

ام‌اس را چگونه بشناسیم؟

متخصصان مغز و اعصاب علایم بیماری ام‌اس را بسته به اینكه چه منطقه‌ای از سیستم اعصاب مركزی گرفتار شده باشد، بسیار متغیر می‌دانند. الگوی بیماری ام‌اس از فردی به فرد دیگر متفاوت است و این علایم حتی در یك فرد خاص در طول سیر بیماری تغییر می‌كند. اختلالات بینایی، تاری دید، دوبینی، اختلالات تعادل، لرزش، عدم تعادل در راه رفتن، سرگیجه، ضعف و كرختی اندام‌ها، اختلال در انجام حركات موزون، تكرر ادرار، فوریت در ادرار كردن، دفع ناقص مثانه یا دفع غیرارادی از علایم شایع این بیماری است. به گفته متخصصان اعصاب و روان، ام‌اس روی سیستم اعصاب مرکزی بدن اثر می‌گذارد. به این شکل که سیستم ایمنی به دلایل نامشخصی علیه رشته‌های عصبی شروع به فعالیت می‌کند و قسمت‌های مختلفی را تخریب می‌کند. این حملات عصبی، در دوره‌ای فعال است و بعد از مدتی ممکن است کاهش پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha