سلامت نیوز : کارشناسان علوم پزشکی دانشگاه کالیفرنیا در یک آزمایش جدید دریافته‌اند که کاهش سطح ویتامین D در خون خطر ابتلا به دیابت نوع یک را افزایش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ در این مطالعه متخصصان دانشکده پزشکی سان دی گو در دانشگاه کالیفرنیا به ارتباط بین سطح سرم ویتامین D3 و احتمال ابتلا به دیابت نوع یک پی بردند.این مطالعه شش ساله روی نمونه‌های خونی حاصل از 2000 داوطلب نقش پیشگیرانه ویتامین D3 را در ممانعت از بروز دیابت نوع یک نشان داد.

دکتر سدریک گارلند متخصص و استاد دپارتمان طب خانواده و پیشگیری در دانشکده پزشکی سان دی گو در این رابطه یادآور شد: هر چند در بررسی‌های گذشته وجود ارتباط بین کمبود ویتامین D و خطر بروز دیابت نوع یک مشاهده شده بود اما در مطالعه اخیر برای نخستین بار این فرضیه عملا تحت آزمایش قرار گرفت به شیوه‌ای که رابطه این بیماری را با کمبود دوز مشخصی از ویتامین D آشکار ساخت.

این یافته حاصل مطالعه روی نمونه‌های آزمایشگاهی است که از میلیون‌ها سرم خون منجمد و ذخیره شده در بانک سرم خون دپارتمان ثبت سرم دفاعی برای نظارت بر بیماری‌ها به دست آمده‌اند. این متخصصان روی یک هزار نمونه سرم خون حاصل از افراد سالمی که بعدا به دیابت نوع یک مبتلا شده بودند آزمایش و سپس نتایج بررسی‌های خود را با یک هزار نمونه سرم خون حاصل از افراد سالم و غیردیابتی مقایسه کردند.

متخصصان با مقایسه غلظت‌های متفاوت سرم حاوی شکلی از ویتامین D موسوم به "D (OH) 25" یا "25- هیدروکسی ویتامین D" توانستند مشخص کنند که چه مقدار از این ویتامین در بدن لازم است تا خطر ابتلا به دیابت نوع یک در فرد کاهش پیدا کند.جزئیات بیشتر این آزمایشات در نشریه انجمن مطالعات دیابت اروپا با عنوان «Diaberologia» گزارش شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha