یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۶
کد خبر: 60765

سلامت نیوز : یک فوق تخصص قرنیه با تاکید بر اینکه تقریباً تمام علل بروزعیوب انکساری ارثی‌ هستند، گفت: عواملی چون ضربه‌، زخم‌های قدیمی، ورم ملتحمه بهاره، آلرژی‌های چشمی، ناخنک، تحلیل و زخم قرنیه به عنوان عوامل ثانویه و اکتسابی موجب بروز عیوب انکساری و نیاز به زدن عینک می‌شوند.

دکتر محمدرضا فرتوک زاده در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره روش‌های جدید اصلاح عیوب انکساری به کمک لیزر عنوان کرد: زمان عمل با دستگاه‌های جدید کاهش یافته است به گونه‌ای که در گذشته تابش لیزر 15 تا 20 ثانیه به طول می‌انجامید و این مساله موجب می‌شد تا در حین کار هر گونه حرکت فرد و طولانی شدن عمل جراحی به ضرر بیمار باشد، اما امروزه در سریع‌ترین فرصت ممکن (5 تا 10 ثانیه ) جراح وظیفه خود را انجام می‌دهد.

وی افزود: بهره‌گیری از لیزر در درمان عیوب انکساری حدود 20 سال است که در ایران و جهان وجود دارد. امروزه از لیزرهای مختلف در درمان پیرچشمی، قوز قرنیه، رتینوپاتی دیابتی (آسیب شبکیه در اثر دیابت) و حتی گلوکوم (آب سیاه) چشم استفاده می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه تقریباً تمام علل بروز عیوب انکساری ارثی‌ هستند، گفت: عواملی چون ضربه‌، زخم‌های قدیمی، ورم ملتحمه بهاره، آلرژی‌های چشمی، ناخنک، تحلیل و زخم قرنیه به عنوان عوامل ثانویه و اکتسابی موجب بروز عیوب انکساری و نیاز به زدن عینک می‌شوند.

فرتوک زاده افزود: برخی باورهای نادرست از جمله اینکه «دیدن تلویزیون از نزدیک موجب عینکی شدن افراد می‌شود» یا مطالعه کردن روزنامه و کتاب از نزدیک می‌تواند در نیاز فرد به عینک اثر بگذارد، بدون تردید از نظر علمی مردود است. افرادی که از نزدیک چیزی را مطالعه می‌کنند و یا برای بهتر دیدن به تلویزیون نزدیک می‌شوند از ابتدا ضعف بینایی داشته و نیاز به عینک دارند. این افراد باید هر چه زودتر معاینه شوند تا میزان ضعف بینایی‌شان مشخص شود.

به گفته این فوق تخصص قرنیه اینکه به فرد بگوییم «به تلویزیون نزدیک نشو، تا عینکی نشوی» نادرست است و به جای پاک کردن صورت مساله باید به دنبال علت اصلی رفت.

وی در ادامه به دیگر کاربردهای لیزر در درمان سایر بیماری‌های چشم اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر با بهره‌گیری از نوعی لیزر پیشرفته پالس لیزری به میزان 10 به قوه منفی 15 ثانیه در اصطلاح فمتو سکند، می‌توان برخی مشکلات بینایی از جمله پیر چشمی را درمان کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: در دهه چهارم و پنجم زندگی چشم خاصیت و انعطاف خود را به مرور از دست می‌دهد، از این‌رو افراد مبتلا به پیر چشمی، نوشته‌ها را در دور دست به خوبی می‌بینند وترجیح می‌دهند برای مطالعه روزنامه آن را دورتر از حد معمول نگه دارند.

فرتوک زاده افزود: در غیر این صورت باید از عینک‌های مخصوص با درجه مثبت مثلاً یک مثبت (1+) یا دو مثبت (2+) استفاده کنند. در این شرایط جراح چشم پزشک با بهره‌گیری از لیزر جدید قادر است پیرچشمی را درمان کند. با استفاده از لیزر اکزایمر می‌توان درهر ثانیه یک چهارم میکرون از قرنیه فرد دچار عیوب انکساری برداشت. این لیزر قادر خواهد بود فقط از سطح قرنیه برداشت کند اما لیزر فمتو که در پیرچشمی کاربرد دارد قادر است از لایه‌های عمقی قرنیه تراش داده و تغییرات انعطافی چشم در اثر کهولت را برطرف سازد.

این فوق تخصص قرنیه با بیان اینکه نباید فراموش کرد لیزر در پزشکی نقش چاقوی جراحی بسیار ظریف را ایفا می‌کند و می‌تواند بدون خونریزی وظیفه خود را به نحو مناسب انجام دهد، عنوان کرد: رشد عروق خونی و پاره شدن آنها و متعاقب آن خونریزی ته چشم از پیامدهای بیماری دیابت است که به رتینوپاتی دیابتی نیز شناخته می‌شود. در این شرایط لیزر مخصوص که به طورعمده با گاز آرگون (Argon) یا کریپتون (Keripton) کار می‌کند قادر است نقاط خونریزی را مسدود کند تا دیگر خونریزی در مایع داخل چشمی موجب عدم بینایی بیمار نشود.

فرتوک زاده در پایان گفت: هر روز و هر سال شاهد تولد ابزارهای نوینی هستیم که با کمترین عوارض و با بیشترین سرعت عمل به درمان بیماران کمک می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha