سلامت نیوز : رییس اداره غدد متابولیک مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با هشدار نسبت به افزایش شیوع دیابت در شهرهای بزرگ، سبک زندگی را علت اصلی شیوع دیابت در شهرها عنوان کرد.

دکتر محمد علوی‌نیا در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: هر چند آمار دقیقی از مبتلایان به دیابت در کشور در دست نیست، اما آمارهای موجود حاکی از آن است که دیابت از شیوع 8.6 درصدی در جمعیت شهری و 5.7 درصدی در جمعیت روستایی (25 تا 64 سال) برخوردار است.

"سبک زندگی"؛ علت اصلی شیوع دیابت در شهرهای بزرگ

وی "سبک زندگی" را علت اصلی شیوع دیابت در شهرهای بزرگ عنوان کرد و گفت: شیوع چاقی، زندگی نشسته، عدم فعالیت فیزیکی و فشار خون بالا از جمله مواردی هستند که با یکدیگر مرتبط بوده و افزایش شیوع دیابت را سبب می‌شوند.

رییس اداره غدد متابولیک وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم رعایت موارد تغذیه‌ای به منظور پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر نظیر دیابت، ادامه داد: مصرف فست‌فودها بسیار مضر است. فست‌فودها و عدم تحرک کافی از علل اصلی شیوع چاقی به عنوان یکی از عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر است.

علوی‌نیا ادامه داد: پیش‌بینی‌ها بر آن است که اپیدمی چاقی و دیابت در آینده بیش از پیش‌بینی‌های کنونی خواهد بود. هر چند در حال حاضر شیوع دیابت در کشورهای عربی منطقه بیش از ایران است، اما از آنجا که ایران از جمعیتی جوان برخوردار است که در آینده به سنین میانسالی و کهنسالی خواهند رسید، پیش‌بینی می‌شود که در آن سال‌ها از نظر شیوع دیابت به کشورهای عربی برسیم.

وی تاکید کرد: بر این اساس لازم است از هم اکنون آموزش‌های تغذیه صحیح و فعالیت فیزیکی کافی را برای کودکان، نوجوانان و جوانان داشته باشیم. به هر حال باید شیوه‌های زندگی شهری اصلاح شود.

30 درصد افراد بالای 30 سال یکی از فاکتورهای خطر دیابت را دارند

دومین علت قطع اندام در ایران دیابت است

به گفته علوی‌نیا، 30 درصد افراد بالای 30 سال یکی از فاکتورهای خطر دیابت شامل چاقی، سابقه خانوادگی و فشار خون را دارند. بخش بزرگی از این جامعه 30 درصدی به چاقی اختصاص دارد. همچنین 50 درصد افرادی که دیالیز می‌شوند، دیابتی هستند؛ اما از آنجا که آمار دقیقی از دیابتی‌های کشور در دست نیست، نمی‌دانیم چند درصد دیابتی‌ها دیالیز می‌شوند و چه تعداد از قطع اندامی‌ها، دیابتی هستند. اما مشخص است که دومین علت قطع اندام در ایران پس از تصادفات، دیابت است.

راه‌اندازی سیستم ثبت دیابت در کشور؛ در آینده‌ای نزدیک

رییس اداره غدد متابولیک وزارت بهداشت ادامه داد: با راه‌اندازی سیستم ثبت دیابت در کشور، بسیاری از این سوالات پاسخ داده می‌شود. در حال حاضر اقدامات لازم برای راه‌اندازی سیستم ثبت دیابت در کشور در حال انجام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha