سلامت نیوز : در یک مطالعه جدید معلوم شد کودکانی که مادران آنها در دوران بارداری اضطراب و استرس زیاد داشته‌اند پس از رسیدن به سن مدرسه بیشتر مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و قربانی کودکان زورگو می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ متخصصان روانشناسی اطفال در دانشگاه وارویک با انجام آزمایش جدیدی نشان داده‌اند که استرس و مشکلات بهداشت روانی در زنان باردار بی‌تردید روی رشد جنین تاثیر سوء دارد و به طور مستقیم موجب افزایش روحیه سلطه پذیری در کودک می‌شود به طوری که این کودکان در سنین بالاتر بیشتر مورد آزار و اذیت دیگران قرار می‌گیرند.این مطالعه روی 8 هزار و 829 کودک شرکت کننده در مطالعه کودک و والدین «آوون لانگتیتو دینال» انجام گرفته است.

پروفسور داییتر وولک، استاد روانشناسی رشد در دانشگاه وارویک و دانشکده پزشکی وارویک که سرپرستی این مطالعه را بر عهده داشته، متذکر شد: در این بررسی برای اولین بار ارتباط بین استرس دوران بارداری و بروز روحیه سلطه پذیری در کودک مورد ارزیابی قرار گرفته است.

پروفسور وولک تشریح کرد: وقتی ما در معرض استرس قرار می‌گیریم مقادیر قابل توجهی از نوروهورمون‌ها در جریان خون‌مان آزاد می‌شود و در زنان باردار این وضعیت می‌تواند روی شکل‌گیری سیستم واکنش به استرس در بدن جنین تاثیر بگذارد. به همین ترتیب تغییرات در سیستم واکنش به استرس می‌تواند روی رفتار کودک به ویژه روی واکنش احساسی او در هنگام مواجهه با زورگویی دیگران، تاثیر سوء بگذارد. این کودکان اغلب در مواجهه با شرایط استرس‌زا زودتر واکنش نشان می‌دهند، به گریه می‌افتند، دچار اضطراب می‌شوند و از محل می‌گریزند. این ویژگی‌های رفتاری موجب می‌شود اطرافیان بیشتر این قبیل کودکان را مورد زورگویی، تعدی، آزار و اذیت قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha