سلامت نیوز : نایب رییس مجلس با اشاره به اینکه امروزه در جوامع بشری حدود دو میلیارد نفر از سرویس بهداشتی مناسب محرومند، گفت: نیاز به دردسترس بودن سرویسهای بهداشتی شناخته و پاسخ داده نشده است، نباید فراموش کنیم که عدم پاسخ مناسب به این نیاز در ابتدا سلامت روح و سپس سلامت جسم را تهدید می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ حجت الاسلام ابوترابی نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه، خدا با شناخت انسان، نیازهای بنیادین و اساسی بشر را مورد توجه قرار داده و به این نیازها پاسخ درست می دهد، گفت: گاهی به واسطه عدم تحلیل و شناخت روشن از نیازهای واقعی و بنیادین، بعضی از این نیازها مغفول می ماند و مورد توجه و اهتمام واقع نمی شود.

وی با اشاره به اینکه نتیجه این بی توجهی باعث می شود، مسیر رشد و تعالی انسان و جامعه با چالش و مانع جدی رو به رو شود، ادامه داد: جوامعی که از حوزه دین و اخلاق فاصله می گیرند، نسبت به بسیاری از نیازهای بشر بی اعتنا می شوند در نتیجه جوامع آنها با مشکلات اساسی روبرو می شوند.

به گفته نایب ریس مجلس شورای اسلامی امروزه دنیای غرب با مشکلات و تنگناهای جدی و اساسی روبرو است که منشا این مشکلات عدم شناخت نیازهای واقعی انسان است.

او همچنین فروپاشی نظام خانواده در غرب را تهدیدی برای تداوم حیات بشر دانست و گفت: نتیجه سوء عدم شناخت نیازهای انسان ضربه به بنیان خانواده است. بشر دغدغه داشتن یک خانواده سالم و یک مجموعه مبتنی بر اخلاق و فضیلت را دارد و در خانواده همه نیازهای او برآورده می شود.

ابوترابی شناخت نیازهای واقعی و پاسخ به آنها را از مهم ترین مسایل ادیان الهی دانست و افزود: یکی از نیازهای که متاسفانه مورد غفلت قرار گرفته، موضوع سرویس های بهداشتی است.

او با اشاره به اینکه امروزه در جوامع بشری حدود دو میلیارد نفر از سرویس بهداشتی مناسب محرومند، ادامه داد: نیاز به دردسترس بودن سرویس های بهداشتی شناخته و پاسخ داده نشده است، نباید فراموش کنیم که عدم پاسخ مناسب به این نیاز در ابتدا سلامت روح و سپس سلامت جسم را تهدید می کند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بسیاری از بیماری های روحی و جسمی در همین حوزه تعریف می شوند، گفت: نماز یکی از ارکان عبادی ماست که طهارت در آن نقش کلیدی دارد. بدون طهارت نماز معنا پیدا نمی کند.

به گفته او طهارت لباس، بدن و شست و شوی دست ها و صورت بر اساس یک دستورالعمل دقیق به نام وضو، در اسلام مکرر آمده است، با وضو در نماز طهارت روحی پیدا کرده و با ادای 5 مرتبه نماز در شبانه روز درمقابل خدا عبادت می کند، بنابراین باید همیشه طهارت دارد.

او با تاکید بر اینکه بدون سرویس های بهداشتی منظم امکان طهارت بدن و لباس فراهم نمی شود، گفت: جوامع دینی با این ویژگی ها شناخته می شوند، یک خانه نورانی و مزین با اخلاق دینی با طهارت شناخته می شود، یک شهر دینی هم با همین ویژگی ها معرفی می شود.

ابوترابی با اشاره به اینکه اگر می خواهیم ایران را به یک نماد دینی و اخلاقی تبدیل کنیم، باید به این موضوع مهم با تمام دقت بپردازیم، ادامه داد: با ساخت و احداث سرویس های بهداشتی مدرن و مجهز می توانیم در این حوزه پیشگام و پیشرو باشیم.

نایب رییس مجلس شورای اسلام با بیان اینکه روستاهای ایران با وجود عدم برخورداری از خدمات شهری لازم، بسیار پاک و طاهر هستند، گفت: در یک خانه روستایی فرش ها و پرده ها ساده اما در اوج پاکی و طهارت هستند چون اهل دین، عبادت و نماز هستند و زندگی خود را پاکیزه کرده اند.

ابوترابی با تاکید بر اینکه از 20 مقاله تدوین شده، 13 مقاله در این همایش ارائه خواهد شد، ادامه داد: این موضوع نشان می دهد ساخت سرویس های بهداشتی یک کار علمی عریان نیست و کار پژوهشگران با اجرای مدیران شهری همراه شده است.

به گفته او گره خوردن علم، دانش و اجرا نیاز قطعی امروز و فردای ماست و کار مدیرانی که نقشه راه را از علم می گیرند، قابل تقدیر است.

او با بیان اینکه مدیری که با ظرفیت محدود دانش خود و دست اندرکاران خود راهی را پیش بگیرد، با انتقاد روبرو می شود، گفت: استاندارد شهر 12 میلیونی داشتن 12 هزار چشمه سرویس بهداشتی مدرن به دوگونه ثابت و متحرک است که متاسفانه با آن فاصله زیادی داریم.

او با تاکید بر اینکه سازمان زیباسازی و شهرداری مناطق تهران اراده کرده اند برای رسیدن به استانداردهای جهانی، تا پایان سال 91، دو هزار سرویس بهداشتی شهر را به 5 هزار سرویس بهداشتی افزایش دهند، گفت: این اقدام سازمان زیباسازی، گامی برای احترام به حقوق شهروندان، ارتقاء سلامت جسم و روح و ارتقاء دین داری و اخلاق در تهران است.

او با تاکید بر اینکه تهران به سرویس های بهداشتی مدرن، زیبا و قابل دسترس بیشتر از خیابان های آسفالت زیبا نیازمند است، ادامه داد: ما به سرویس های بهداشتی حتی قبل از مساجد نیازمندیم چراکه مقدمه ای برای حضور در مساجد هستند.

او در پایان از شهرداری قزوین به خاطر توجه ویژه به این موضوع تشکر کرده و ابراز امیدواری کرد این حرکت در سراسر کشور به صورت حرکتی گسترده در آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha