سلامت نیوز : به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ رئیس مرکز تحقیقات سیاست گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از هزینه شدن هفت درصد از درآمد ناخالص کشور در بحث تصادفات خبر داد.

کامران باقری لنکرانی ظهر یکشنبه در نشست خبری روز قربانیان حوادث ترافیکی، گفت: حوادث ترافیکی از جمله مواردی است که همچنان باعث مرگ و میر مردم می شود که در این راستا علاوه بر افزایش آمار تلفات، هزینه های اقتصادی را به کشور تحمیل می کند.وی تصریح کرد: طبق آمار رسمی به طور میانگین به ازای هر 100 هزار نفر 25 نفر به دلیل حوادث ترافیکی در جهان فوت می کنند که این آمار در ایران به ازای هر 100 هزار نفر 29 فوتی است.رئیس مرکز تحقیقات سیاست گذاری سلامت تاکید کرد: بر خلاف گفته برخی از افراد کشور ایران در بحث حوادث جاده ای رتبه اول دنیا را ندارد اما دارای جایگاه بالایی است.

روند کاهش تلفات پس از 40 سال

لنکرانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه روند کاهش تلفات جاده ای از سال 84 آغاز شد، گفت: از سال 78 تلفات ترافیکی و آمار مرگ و میر های مربوطه به این بحث در کشور شیب تندی گرفت که در این سال تلافات ترافیکی به 27 هزار و 759 نفر در سال رسید.وی افزود: روند کاهش تلفات جاده ای پس از 40 سال با آغاز سال 84 شروع شد که در سال 85 تلفات ترافیکی کشور به 27 هزار و 567 نفر رسید.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست گذاری سلامت ادامه داد: در سال 86 آمار تلفات به 22 هزار و 918 نفر و پایان سال 89 آمار تلفات ترافیکی به 22 و 23 هزار نفر ثابت شد.لنکرانی تصریح کرد: در سال 90 با توجه به افزایش یک میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو و افزایش یک میلیون 800 هزار گواهینامه شاهد کاهش 14 درصدی تلفات ترافیکی در کشور بودیم.

قربانیان حوادث ترافیکی زیر 40 سال هستند

وی در بخش دیگری از سخنان خود به آمار تلفات ترافیکی اشاره کرد و گفت: اکثر قربانیان در سنین 15 تا 23 سال و در کل زیر 40 سال سن دارند. رئیس مرکز تحقیقات سیاست گذاری سلامت افزود: 47.5 درصد از فوتیان رانندگان و مسافران خودرو، 22.9 درصد راکبین موتور سیکلت و 28.6 درصد عابرین پیاده بوده اند.

لنکرانی در خصوص مجروحین حوادث ترافیکی نیز تصریح کرد: 42 درصد رانندگان خودرو و مسافرین، 41.5 درصد موتور سواران و 16.5 درصد عابرین پیاده هستند که فوت عابرین بیشتر از جراحت است.وی یادآور شد: 60 درصد تلفات در جاده های برون شهری، 30 درصد معابر شهری، 10 درصد جاده های روستایی است که نقش موتور سیکلت در آنها بیشتر است.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست گذاری سلامت در خصوص دلایل تلفات ترافیکی، گفت: 12 درصد حوادث به دلیل حواس پرتی، 56 درصد به دلیل خشونت جاده ای و تلافی کردن تخلفات دیگر خودرو ها است.لنکرانی افزود: 2.3 درصد از کسانیکه اقدام به خشونت جاده ای می کنند خودشان گرفتار حادثه می شوند و از طرفی دیگر طبق آمار و انجام تحقیقات، بانوان زمانیکه رانندگی خودروهای گران قیمت را بر عهده می گیرند اقدام به خشونت می کنند و آقایان زمانیکه رانندگی وانت بار و یا خودروها عمومی را بر عهده دارند.

کاهش شش درصدی تلفات ترافیکی

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در سال جاری نیز شاهد کاهش شش درصدی تلفات ترافیکی هستیم، گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته سالانه باید 10 درصد از آمار تلفات ترافیکی کم شود که  در سال گذشته شاهد کاهش 14 درصدی آمار هستیم و در سال جاری نیز تاکنون شش درصد تلفات کاهش یافته است.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست گذاری سلامت با اشاره به اینکه مباحث فرهنگی باید در اولویت فعالیت های ترافیکی قرار گیرد تاکید کرد: باید با ارایه کارهای فرهنگی به اتفاقات ترافیکی پایان داد که در این راستا طی چند سال گذشته اینگونه فعالیت ها افزایش پیدا کرده است.

لنکرانی ادامه داد: از طرفی دیگر باید توجه داشت که برخی از ابزار های ترافیکی به گونه ای باعث بروز مشکلاتی برای مردم است که از جمله آنها نسب گارد ریلها است که در زمان بروز حادثه منجرب به فوت خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha