سلامت نیوز :گروهی از دانشمندان بین‌المللی متوجه شدند که میزان ابتلا به سرطان ریه به خصوص در زنان آسیایی تباری که هرگز سیگار نکشیده‌اند به ویژگیهای ژنتیک خاص مرتبط است که آن را از سرطان ریه در افراد سیگاری متمایز می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ محققان اطلاعات 14 بررسی را که روی 14 هزار زن آسیایی (6600 نفر مبتلا به سرطان ریه و 7500 نفر سالم) انجام شده بودند، ارزیابی کردند.محققان متوجه شدند که تفاوت در 3 محل ژنوم – که 2 تا از آنها روی کروموزوم 6 و یکی روی کروموزوم 10 است- در ایجاد سرطان ریه در زنان غیرسیگاری آسیایی موثر است.

این کشف به خصوص در مورد کروموزوم 10 بسیار حائز اهمیت بود زیرا دانشمندان در تحقیقات قبلی خود متوجه آن نشده بودند. نتایج این تحقیقات به صورت آن لاین در روز 11 نوامبر در مجله Nature Genetics به چاپ رسید.

این تفاوتها می‌توانند موجب افزایش احتمال ابتلا به سرطان ریه به دلیل عوامل محیطی نیز شوند.محققان متوجه هیچ گونه رابطه‌ای بین میزان ابتلا به سرطان ریه در زنان آسیایی که هرگز سیگار نکشیده‌اند و تفاوتهای موجود در محلی روی کروموزم 15 که پیشتر گفته شده بود در ایجاد سرطان ریه در افراد سیگاری موثر است ، نیافتند.

این بدان معنی است که تفاوت ژنتیکی روی کروموزوم 15 تنها در صورت تماس با دود دخانیات ایجاد مشکل می‌کند.علاوه بر این، این گروه تحقیقاتی متوجه شدند که زنان آسیایی که دارای یکی از این متغیرهای ژنتیکی تازه شناسایی شده هستند بیشتر از تاثیرات در معرض دود سیگار بودن دچار آسیب می‌شوند. اما تحقیقات بیشتری باید در این زمینه انجام شود.

سرطان ریه در افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند هفتمین عامل مرگ و میر در اثر سرطان محسوب می‌شود.بیشتر سرطانهای ریه تشخیص داده شده در زنان آسیای شرقی در زنانی اتفاق افتاده است که هرگز سیگار نکشیده‌اند.این سه تفاوت ژنتیکی که در این تحقیقات شناسایی شدند در ایجاد سرطان ریه در سایر مردم نقشی ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha