سلامت نیوز : غلامرضا توگه در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: وضعیت ذخیره خونی در کشور با 3 مرحله قرمز(بحرانی)، زرد(کمبود نسبی) و امن شناخته می شود. ذخیره خونی کشور همواره باید حداقل برای 7 روز باشد و اگر کمبود به 5 روز برسد وضعیت زرد است و کمبود زیر 3 روز وضعیت قرمز است.

وی گفت: هم اکنون با کمبود نسبی خون در کل کشور مواجه هستیم و ذخیره خونی کشور به 5روز رسیده است که مهمترین عامل آن سرما در فصل پاییز و زمستان است که هر ساله موجب افت اهدای خون می‌شود.

وی ادامه داد: هر ساله در فصول سرد سال با توجه به شیوع سرماخوردگی و بیماریهای ویروسی تنفسی برای جلوگیری از انتقال این بیماریها و رعایت سلامت خون بسیاری از مراجعه کنندگان به صورت موقت از اهدای خون معاف می‌شوند و به طور طبیعی میزان مراجعه مردم به پایگاههای انتقال خون نیز به نسبت نیمه اول سال کمتر می‌شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون افزود: اما مشکل بزرگ دیگر در تهران است که متأسفانه عملیات عمرانی شهرداری و مترو موجب تعطیل و تخریب 3 پایگاه انتقال خون ولی عصر، امام حسین و سعادت آباد شده است.

وی گفت:‌ پایگاه انتقال خون ولی عصر یکی از پایگاههای بسیار مهم انتقال خون است که حدود یک چهارم اهدای خون تهران در آن انجام می‌شود بنابراین از حدود یک هفته پیش، بیش از یک چهارم از اهدای خون در تهران کم شده است و باعث کمبود خون در این شهر شده است.

توگه افزود: متأسفانه شهرداری برای تعطیل و تخریب این پایگاههای انتقال خون هماهنگی نکرد و فقط به اطلاع رسانی دیرهنگام بسنده کرد و تاکنون نیز برای جایگزین کردن این پایگاهها هیچ مکانی را در اختیار سازمان انتقال خون قرار نداده است.

وی گفت: این پایگاهها در نقاط پرتردد اداری و تجاری بودند و امکان پیدا کردن سریع مکانی برای جایگزینی آنها به سادگی میسر نیست.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور  ادامه داد: البته با شروع ایام محرم امید داریم مراجعه مردم برای اهدای خون بیشتر شود اما از مردم می خواهیم مراجعات خود برای اهدای خون را به این روزها محدود نکنند و در طول سال اهدای خون داشته باشند.

وی گفت: تراکم مراجعه برای اهدای خون هم، پایگاههای انتقال خون را با مشکل مواجه می‌کند و هم، چون اهداکنندگان حداقل تا 3 ماه خون نخواهند داد و با توجه به عمر محدود نگهداری خون موجب کمبود خون در ایام دیگر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha