یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۷
کد خبر: 60807
سلامت نیوز : به طور کلی در شبانه روز سه وعده غذا می خوریم  (صبحانه، ناهار، شام( آنچه ما غذای اصلی می دانیم ناهار و شام می باشد در صورتی که صبحانه باید مهم ترین غذای ما باشد. آنها که از لحاظ وضع بهداشت و اصول زندگی از ما پیش هستند و بهتر از ما راز سلامتی و زیستن را می دانند به این موضوع توجه داشته و رنگین ترین سفره خود را برای صبحانه می گسترانند و بیش از ناهار و شام در صبحانه از خود پذیرایی می کنند.

به طور مفصل گوشت، تخم مرغ، نان، کره، شیر، میوه، آب میوه، حبوبات و غیره صرف می نمایند. آنها درست حساب کرده اند. بعد از یک خواب راحت بدن احتیاج وافری به غذا دارد. در ضمن از صبح به بعد راه طولانی و خستگی آوری را باید طی کرد و به کارهای روزانه رسید و بدن به انرژی زیادی نیاز دارد و غذای ناهار به درد صبح نمی خورد. خانم خانه، مادر دلسوز می تواند این مبنای غلط را به هم بزند و طرح تازه ای بریزد به خصوص برای دانش آموزان.

اگر صبحانه لذیذ و خوش مزه تهیه شده باشد و افراد خانه به موقع از خواب بیدار شوند کمک زیادی می کند که اهل خانه همیشه سالم باشند. بیست و سه سال سابقه خدمت در آموزش ابتدایی را دارم. اکثر کودکان یا بدون صبحانه به مدرسه می آیند یا از غذاهای آماده مثل کیک، بیسکوییت یا ساندویچ سوسیس و کالباس استفاده می کنند که متاسفانه مادران از مضرات گوشت مانده بی اطلاع هستند.

خوردن این گونه ساندویچ ها اگر حداقل یک ساعت در کیف کودکان بماند باعث ایجاد تهوع و اسهال و استفراغ می شود و مسمومیت ایجاد می کند و گاهی این مسمومیت ها باعث فلج اعصاب دستگاه تنفسی می شود که اگر طولانی شود احتمال خطر مرگ وجود دارد. تغذیه خوب در تمام اندام ها و شکل ظاهری بدن تاثیر دارد خصوصا در کودکان در حال رشد. روزهای اول مهر وقتی وارد کلاس می شوم بچه های کلاس اول را می بینم که دندان هایشان افتاده است. دندان عضو پیچیده ای در بدن ما می باشد. از هنگام رشد دندان ها تحت تاثیر نوع تغذیه قرار می گیرد.

به گزارش سلامت نیوز برای جلوگیری از خراب شدن دندان باید توجه شود که از غذاهای حاوی پروتئین، کلسیم، فسفر و ویتامین های A، C و D استفاده شود. پس بهتر است کودک لقمه ها یا میوه هایی که دارای این نوع ویتامین ها هستند همراه خود داشته باشد مانند هویج، سیب، پرتقال، مغز گردو و... کودکانی که معمولا تغذیه مناسب دارند و بهداشت را رعایت می کنند دارای چشمان درخشان و نیرومند و قد و وزن مناسب هستند.

کودکانی که به اندازه کافی از مواد پروتئینی و معدنی برخوردار شوند دارای پوست و موی لطیف هستند. مصرف زیاد تنقلات و نامناسب بودن تغذیه باعث چاقی یا از رشد مناسب عقب ماندن می شود. وقتی غذای کودکان به اندازه کافی مواد پروتئینی، کلسیم، فسفر و ویتامین D و C نداشته باشد باعث می شود استخوان ها وضع و شکل طبیعی خود را از دست بدهد و در بعضی مواقع سبب تنگی سینه و کوچکی لگن خاصره می شود.

کودکان زمانی که در مدرسه هستند از نظر فکری و جسمی انرژی زیادی مصرف می کنند، سوخت و ساز بدن در هنگام کارهای فکری بیشتر می شود و کودک احساس ضعف می کند. چون پروتئین در ساختمان استخوان ها و خون و نسوج بدن مثل عضلات و اندام ها و پوست و مو به کار می رود لذا مصرف آن به هنگام رشد باید به اندازه کافی باشد. غذا باید به موقع و مناسب به بدن کودک برسد تا کودک رشد جسمی کاملی داشته باشد. اگر صبر کنیم کودک از مدرسه برگردد و ما غذا با حجم زیاد و سرشار از ویتامین به او بدهیم فقط معده را پر کرده ایم و کودک خواب آلود خسته می شود.

اثر تغذیه بر شخصیت

تغذیه در بعضی از صفات انسانی و اخلاقی مثل شادی، همکاری، اعتماد به نفس، علاقه به دیگران و ثبات تاثیر دارد. تغذیه خوب علاوه بر آنکه اعمال بدن را تنظیم می کند سبب می شود تا شخص بهتر بتواند با مسایل و مشکلات زندگی روبه رو شده و عجز و ناتوانی را از خود دور کند. اشخاص گرسنه کمتر می توانند غیر از تهیه غذا فکر دیگری داشته باشند.

کسانی که تغذیه خوب ندارند ترش رو و عبوس بوده و در فعالیت های روزانه شان نشاط ندارند. کودکان گرسنه حس تعاون و همکاری و تشخیص خوب و بد را از دست می دهند. اگر غذای کودک کافی و مناسب باشد و بتواند از فعالیت های خود در مدرسه لذت ببرد حالت ستیز و پرخاش نسبت به دوستان نخواهد داشت.

تغذیه و هوش

مهم ترین مساله ای که امروز کشورهای متمدن جهان با آن مواجه هستند و در راس عموم مسایل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خود قرار می دهند تامین وسایل زیست افراد کشورشان است. مردم یعنی نیروی انسانی که پایه و اساس تمدن های جهانی را تشکیل می دهند اگر از حیث خوراک و بهداشت در مضیقه قرار گیرند مسلما انتظار هرگونه فعالیتی از آنها در راه ترقی اجتماعی و توسعه های فرهنگی و اقتصادی خیالی بیهوده و باطل است و مسلم است که در راس این احتیاطات مواد غذایی و بهداشت قرار دارد زیرا که از قدیم گفته اند عقل سالم در بدن سالم است.

تغذیه خوب سبب می شود تا انسان نهایت استفاده را از نیروی فکری خود ببرد. رشد و نمو خوب سبب می شود که اعمال فکری و جسمی و اجتماعی به نحو احسن انجام بگیرد. افرادی که تا مدت ها تغذیه نادرست داشته اند به خواندن و نوشتن بی علاقه خواهند بود. اگر کودکی بدون صبحانه وارد کلاس درس شود علاوه بر اینکه خسته و بی علاقه است ممکن است دچار فراموشی و عدم احساس مسوولیت شود.

گرچه ارتباط نسبت هوش با تغذیه هنوز روشن نشده است و غذای به خصوصی برای بالا بردن هوش وجود ندارد ولی کارهای فکری و فعالیت های جسمی باعث ازدیاد نیاز بدن به انرژی می شود. گاهی کودک از خوردن غذا امتناع می کند. والدین باید علت را پیدا کنند. ممکن است این بی اشتهایی به دلیل عدم تنوع در غذا باشد و یا اینکه کودک پیش از غذا هله هوله خورده باشد و یا اینکه بیمار باشد

منبع : هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha