سلامت نیوز :رضا غلامی در گفت‌وگو با فارس ‌افزود: طبق این ابلاغیه که از سوی وزارت بهداشت قبل از آغاز ایام محرم به معاونت‌های بهداشتی دانشگاهها ابلاغ شده است، بازرسان ویژه‌ای در مراکز بهداشت و درمان شهری و روستایی مستقر می‌شوند، تا در محورهای بهداشت محیط، بهداشت فردی، بهداشت غذا، فرآوری، طبخ و همچنین توزیع غذا نظارت کنند.

وی ادامه داد: مکانهایی که برای تهیه و طبخ نذورات در نظر گرفته می‌شود، باید اصول بهداشت محیط را رعایت کنند. آب سالم، سیستم فاضلاب شهری و مدیریت پسماند را داشته باشند و محیطی که برای قربانی کردن در نظر گرفته می‌شود، باید در فضایی باشد که امکان شست و شو در آن وجود داشته باشد.

غلامی گفت: در بحث بهداشت فردی افرادی که در این امر دخالت دارند، یا در طول سال در تکایا به صورت نیروی خدماتی ثابت فعالیت کرده‌اند که در این صورت کارت معاینه بهداشت دارند و می‌توانند این کارت را تمدید کنند و آنهایی که برای اولین بار در بحث نذورات فعالیت می‌کنند با هماهنگی مراکز بهداشت محل و منطقه، کارت معاینه به آنها تعلق می‌گیرد.

وی ادامه داد: افرادی که کارت معاینه ندارند و برای دریافت آن نیز اقدامی نمی‌کنند، باید بهداشت فردی را رعایت کنند و مرتباً دست و صورت خود را شست و شو دهند و چنانچه دچار بیماری‌های تنفسی و ریوی هستند، تا جایی که امکان دارد از همکاری امتناع کنند یا حداقل پوشش بینی و دهان خود را به وسیله ماسک رعایت کنند و اگر دچار بیماری‌های قارچی و پوستی هستند، در توزیع و تولید غذا دخالتی نداشته باشند.

رئیس بهداشت اماکن مواد غذایی وزارت بهداشت در بحث بهداشت غذایی نیز گفت: قربانی ها باید در مکان‌هایی ذبح شوند که امکان شست و شوی محل ذبح وجود داشته باشد و دام با همکاری سازمان دامپزشکی خریداری شود.

غلامی گفت:‌ برای فرآوری و طبخ نیز باید درجه حرارت مناسب در نظر گرفته شود و در ظروف مناسب توزیع شود. ظروفی که دچار شکستگی، چاله و برآمدگی باشند، مناسب نیستند و بهتر است ظروف آلومینیومی برای پخت استفاده نشود، چرا که درجه حرارت را بالا می‌برد.

وی تصریح کرد: ظروفی که برای غذاهای گرم و نوشیدنی‌های داغ مانند شیر و چای استفاده می‌شود، بر پایه گیاهی باید باشد و در صورت نبودن آن بهتر است ظروف آلومینیومی استفاده شود و ظروف پلاستیکی برای بسته‌بندی میوه، کیک، سبزیجات و غیره مناسبتر است.

غلامی در پاسخ به اینکه با اماکن متخلف چه برخوردی می‌شود، گفت: بهترین برخورد در این ایام، توصیه و آموزش است. چرا که امکان پلمب آنها وجود ندارد. تنها توصیه ما این است که از زمان پخت نهایی مواد غذایی تا زمان مصرف، کمتر از 2 ساعت صرف نشود. تا درجه حرارت 60 درصد خود را از دست ندهد.

وی افزود: به عنوان مثال در سال‌های گذشته موارد اینچنینی باعث مسمومیت و مرگ افراد زیادی شد به طوری که این هیئتها به عنوان مثال ساعت 5 بعدازظهر غذا را آماده و در ساعت 12 شب در بین مردم توزیع می‌شد. در صورتی که با برنامه‌ریزی مناسب باید زمان کمی بین تولید و توزیع غذا باشد.

وی با بیان اینکه 70 درصد مسمومیت‌ها به دلیل نگهداری نامناسب مواد غذایی پخته شده است گفت: اگر در هیئت عزاداری سبزی خوردن می‌دهند در 4 مرحله باید آن را سالم‌سازی کند. شست و شوی اولیه، انگل‌زدایی با مواد شوینده، شست و شوی نهایی با محلول گندزدایی مجاز و آبکشی مجدد.

غلامی گفت:‌ سال گذشته 4 مورد مسمومیت در هیئت‌های عزاداری در سراسر کشور گزارش شد که منجر به مسمومیت 1500 نفر تنها در یک مورد آنها شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha