سلامت نیوز : فرهاد واحدی در گفت‌و‌گو با فارس در مورد کبد چرب اظهار داشت: کبد چرب یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که در بین بیمارانی که به متخصصان گوارش و کبد دیده می‌شود که با یک آزمایش ساده فرد متوجه می‌شود که آنزیم کبدی او بالاست.

وی ادامه داد: اغلب افرادی که اضافه وزن دارند بیشتر در معرض کبد چرب هستند و کم تحرکی را هم می‌توان یکی از عوامل موثر ایجاد کبد چرب عنوان کرد.به گفته عضو مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران شیوع کم تحرکی در زندگی شهرنشینی و استفاده از وسایل ماشینی برای طی مسافت‌های طولانی سبب شده تا افراد کمتر طی روز پیاده‌روی کنند و وقتی برای ورزش کردن ندارند.

وی گفت: حتی تفریح کودکان ما به تماشای تلویزیون و خوردن تنقلاتی مانند چپس و پفک محدود شده که در بروز کبد چرب بسیار موثر است.واحدی، مصرف بی‌رویه فست فود‌ها به ویژه سوسیس و کالباس را از عوامل ایجاد کبد چرب دانست و گفت: مصرف الکل هم یکی از دلایل اصلی کبد چرب است. این متخصص گوارش و کبد خاطرنشان کرد: مصرف داروهای ضد تشنج، آنتی بیوتیک‌ها و کورتون‌ها نیز ممکن است به کبد چرب منجر شود.

وی در پاسخ به اینکه افراد از چه نشانه‌هایی می توان کبد چرب را تشخیص داد گفت: به جز آزمایش خون معمولاً نشانه‌ای وجود ندارد ولی برخی بیماران احساس سنگینی در سمت راست شکم دارند.واحدی در مورد عوارض درمان نشدن کبد چرب گفت: در طولانی مدت و پس از 10 سال ممکن است کبد چرب به سیروز کبدی منجر شود. اگر چه اکنون به دلیل تزریق واکسن هپاتیت B طی 10 سال آینده میزان این بیماری کم می‌شود ولی می‌توان گفت تا آن زمان نارسایی کبد به دلیل درمان نشدن کبد چرب افزایش خواهد یافت.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اذعان داشت: 60 درصد جمعیت کشور دچار اضافه وزن هستند و 10 تا درصد جمعیت چاق هستند که در سال‌های آینده عوارضی مانند افزاش مرگ و میر از طریق بیماری‌های قلبی و عروقی را در پی خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha