دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 60824

مرطوب‌کننده‌ها به شکل ترکیبات مختلف در محصولات گوناگون از جمله ویتامین‌ها، املاح معدنی، کرم‌های ضدآفتاب، انواع بادام‌ها و نیز عصاره‌های گیاهی مانند توت‌ها، تمشک‌ها و حتی گیاهان کمیاب و غیربومی موجود هستند.

مرطوب‌کننده‌ها چه تاثیری روی پوست دارند؟

سلامت نیوز :  مرطوب‌کننده‌ها به شکل ترکیبات مختلف در محصولات گوناگون از جمله ویتامین‌ها، املاح معدنی، کرم‌های ضدآفتاب، انواع بادام‌ها و نیز عصاره‌های گیاهی مانند توت‌ها، تمشک‌ها و حتی گیاهان کمیاب و غیربومی موجود هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ این ترکیبات پوست را نرم می‌کنند و میزان شفافیت و درخشندگی این بافت را افزایش می‌دهند.مرطوب‌کننده‌ها از خشک شدن پوست جلوگیری می‌کنند. به این ترکیب وقتی به طور مداوم استفاده شوند روند پیری پوست را کندتر می‌کنند. پوست خشک بیشتر مستعد چروک خوردن است. از آنجا که در پوست خشک عملکرد طبیعی حفاظتی این بافت دچار اختلال می‌شود، لایه‌های چربی (لیپید) در قشر Corneum به طور طبیعی شکل نمی‌گیرد. این وضعیت موجب می‌شود که آب خیلی راحت‌تر از سطح پوست تبخیر شود و در نتیجه سلول‌های پوستی بیشتر آب از دست می‌دهند. در نتیجه فرآیند ترک خوردگی و جمع شدن لایه سطحی پوست تشدید می‌شود و در نهایت توان طبیعی این بافت برای دفاع در برابر عوامل مضر مانند مواد آلرژی‌زا و محرک و نیز میکروب‌ها کاهش‌ می‌یابد.

اما چگونه می‌توانیم یک مرطوب‌کننده مناسب را انتخاب کنیم؟ مرطوب‌کننده‌ها با فرمول‌ها و در انواع مختلف تهیه می‌شوند اما به طور کلی دو نوع اصلی دارند که شامل آب در روغن (W/O) و روغن در آب (O/W) هستند. بنا بر نسبت غلظت روغن و آب، انواع مختلف مرطوب‌کننده‌ها تولید می‌شوند که شامل لوسیون‌ها،‌ کرم‌ها و روغن‌ها هستند. هر چند برای پیدا کردن بهترین و مناسب‌ترین مرطوب‌کننده مخصوص هر فرد، امتحان چند نوع مختلف این محصولات اجتناب‌ناپذیر است اما آگاهی از تفاوت بین انواع مختلف آنها قطعا می‌تواند مفید و کاربردی باشد.

برای مثال لوسیون‌ها مرطوب‌کننده‌های سبک و غیرچرب هستند که از ترکیب روغن در آب تهیه می‌شوند و تاثیر خنک‌ کننده دارند. لوسیون‌ها به راحتی جذب پوست می‌شوند و برای پوست‌هایی که اندکی خشک هستند، مناسب‌ترند. لوسیون همچنین مرطوب‌ کننده مناسبی برای نواحی مودار پوست مانند جمجمه و سینه هستند.

کرم‌ها اندکی غلیظ‌تر از لوسیون‌ها بوده، معمولا روغنی نیستند و سریع جذب پوست می‌شوند و در فصل‌های گرم به روغن‌ها ترجیح داده می‌شوند. اما روغن‌ها که مرطوب‌کننده‌های چرب و غلیظ‌ تر هستند برای نواحی خیلی خشک پوست مناسب‌ترند هر چند بسیاری از مردم به دلیل اینکه خیلی چرب هستند تمایل چندانی به استفاده از آنها ندارند.

مقدار و تعداد دفعات استفاده از مرطوب‌کننده‌های مختلف نیز بستگی به میزان خشکی پوست دارد. معمولا توصیه می‌شود به طور مداوم و دلخواه و هر زمان که احساس کردید پوستتان در معرض خشک شدن است از این محصولات استفاده کنید. بویژه پس از استحمام و دوش گرفتن زمان مناسبی برای استفاده از مرطوب‌کننده‌ها است. بعلاوه توصیه می‌شود افرادی که مشخصا پوست خشک دارند باید هر دو ساعت یکبار از مرطوب‌کننده‌های روغنی استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha