سلامت نیوز :پزشکان آمریکایی در یک مطالعه جدید دریافته‌اند که تاثیر مراقبه (مدیتیشن) در پیشگیری از آنفلوآنزا خیلی بهتر و بیشتر از مصرف انواع ویتامین‌ها و مکمل‌های گیاهی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ متخصصان علوم پزشکی دانشگاه ویسکونسین با انجام آزمایش‌های جدید روی گروهی از داوطلبان بالغ متوجه شدند که مراقبه می‌تواند یک روش بسیار مفید و کاربردی برای پیشگیری از بیماری‌های فصل سرما مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا باشد به طوری که تاثیر پیشگیرانه آن حتی بیشتر از مصرف انواع مکمل‌های گیاهی و ویتامین‌ها است.این متخصصان تاکید کردند اشخاصی که مراقبه می‌کنند و یا عادت به انجام ورزش متعادل دارند پس از هشت هفته تداوم این روش‌ها خیلی کمتر دچار سرماخوردگی و آنفلوآنزا می‌شوند.

در بررسی‌های پیشین مشخص شده است که مراقبه و آرامش ذهن در بهبود خلق، کاهش استرس و تقویت عملکرد سیستم دفاعی بدن نقش بسزایی دارد. در این مطالعه، 149 داوطلب به سه گروه تقسیم شدند. در طول هشت هفته گروه اول مراقبه انجام دادند، گروه دوم دویدن آهسته را در پیش گرفتند و گروه سوم هیچ اقدامی انجام ندادند. متخصصان سپس وضعیت سلامت این افراد را در طول ماه‌های زمستان ارزیابی کردند.

نتایج بررسی‌ها نشان داد افراد گروه اول خیلی بیشتر از دو گروه دیگر در برابر آنفلوآنزا مصونیت پیدا می‌کنند و در حالی که گروه دوم نیز در حدی پایین‌تر از این مزیت بهره‌مند می‌شوند اما گروه سوم که نه مراقبه کرده و نه دویده‌اند خیلی بیشتر مستعد مریض شدن هستند حتی اگر ویتامین‌ها و مکمل‌ها را جایگزین روش‌های فوق کنند.

این مطالعه حاکیست، گروه اول که مراقبه می‌کردند 76 درصد کمتر از محیط کار غیبت کردند و افرادی که به طور مداوم می‌دویدند، 40 درصد کمتر از قبل گزارش غیبت از کار داشتند. بعلاوه احتمال ابتلا به عفونت‌های شدید تنفسی در افراد گروه اول 50 درصد و در گروه دوم 40 درصد کاهش یافت.این مطالعه به تفصیل در نشریه سالانه‌های طب خانواده منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha