دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۴
کد خبر: 60829

سزارین حداقل در کشور ما از زایمان طبیعی آشناتر و ملموس‌تر است. این چیزیست که آمارهای این چند ساله نشان می‌دهد. آمارهایی که نه برای بهداشت و سلامت جامعه خوشآیند است، نه برای نسلی که به شیوه‌ی سزارین متولد می‌شوند.

رستم‌زایی زنگ خطر مادر و نوزاد

سلامت نیوز : همه چیز از گریه آغاز می‌شود، گریه‌ای که فقط برای یک نفر گریه است و برای بقیه خنده.

این، پایان حدود 270 روز انتظار است. انتظاری شیرین برای یک خانواده که قرار است به زودی یک نفر به جمعشان اضافه شود و عضو تازه‌ای را در خود جای دهند.از ماه‌ها قبل دنیا را برای حضورش آماده کرده و آراسته‌اند. همه رقم لباس و وسیله و اسباب بازی. هنوز نیامده تعیین شده که یک عمر با چه نامی قرار است صدایش کنند.

«دختر یا پسر فرقی ندارد، مهم این است بچه سالم باشد» این را همیشه از زبان پدر و مادر میهمانی که در راه است می‌توان شنید. میهمانی که شاید کوچک باشد اما آرزوهای بزرگی در این دنیا انتظارش را می‌کشد.بهشت را بیهوده که زیر پای مادر نگذاشته‌اند، درد زایمان که شروع شود انگار بیست استخوان او هم‌زمان با هم شکسته است. دردی که معادل 57 واحد است و از آستانه تحمل خارج.

و مادر می‌ماند و دو راه در پیش، یا سلامت خود و فرزندش را تضمین کند با تحمل این درد و نوزاد به طبیعی‌ترین شیوه ممکن از کانال زایمان عبور کند و یا یک عمل جراحی بزرگ که گرچه درد قبل از زایمان را تا حدودی می‌کاهد، اما هزار پیامد دارد هم برای مادر و هم برای نوزاد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ سزارین حداقل در کشور ما از زایمان طبیعی آشناتر و ملموس‌تر است. این چیزیست که آمارهای این چند ساله نشان می‌دهد. آمارهایی که نه برای بهداشت و سلامت جامعه خوشآیند است، نه برای نسلی که به شیوه‌ی سزارین متولد می‌شوند.

30 درصد، 40 درصد، کمی کمتر یا بیشتر. مهم این است که از میانگین جهانی خیلی بالاتریم و این یعنی صدای زنگ خطر را باید بشنویم.سزارین در ایران و در جهان سابقه‌ای طولانی دارد، می‌گویند رستم به علت هیکل درشتش به شیوه‌ی طبیعی به دنیا نیامده و اولین بار در ایران مادر رستم سزارین را تجربه کرد و حالا امروز هزاران رستم و هزاران تهمینه و رودابه با این شیوه متولد می‌شوند.

گرچه با این عمل یک نفر به جمعیت دنیا اضافه می‌شود و خانواده‌ای عضو تازه پیدا می‌کنند اما هرچه باشد عمل است دیگر. یک عمل جراحی بزرگ با تمام عوارضی که هر عمل دیگر دارد، احتمال خونریزی و عفونت، عوارض بیهوشی و خطراتی که نوزاد را تهدید می‌کند.شاید یکی از مهم‌ترین دلایلش ترس باشد. ترس از درد زایمان که سبب می‌شود مادر ترجیح دهد بیهوش باشد و چیزی نفهمد.

پزشکان معتقدند زایمان سزارین تنها در مواردی که ضرورت ایجاب می‌کند و شیوه طبیعی پاسخگو نیست باید انجام شود.دکتر «طراوت فاخری» جراح و متخصص زنان و زایمان به ایسنا گفت: حاملگی همراه با عارضه، مسمومیت حاملگی، کنده شدن و یا غیرطبیعی بودن جفت، بیماری‌های زمینه‌ای در مادر از جمله دیابت، سابقه سزارین قبلی و ... از مواردیست که سزارین را اجباری می‌کند.

وی ادامه داد: سزارین احتمال خونریزی و عفونت پس از عمل را افزایش می‌دهد و به علاوه عوارض ناشی از بیهوشی نیز بیمار را تهدید می‌کند. هم‌چنین چسبندگی لوله‌های رحمی از دیگر عوارض احتمالی سزارین است که در برخی موارد پس از سزارین، رحم به درستی جمع نمی‌شود و گاه در بارداری‌های بعدی باید رحم را خارج کرد.به عقیده‌ی وی، عده‌ای از پزشکان نیز به ترویج سزارین دامن می‌زنند و باید تنها در موارد اجبار مراجعان خود را تحت عمل سزارین قرار دهند.یک کارشناس ارشد مامایی نیز معتقد است باید نظارت بر پزشکان متخصص افزایش یابد تا از عمل سزارین انتخابی پیشگیری شود.

«شیرین ایران‌فر»، با اشاره به اقدامات سال‌های اخیر برای کاهش عمل سزارین به ایسنا گفت: آمار این شیوه‌ی زایمان تا حدودی در کشور کاهش یافته است، اما هنوز جای کار بیشتری دارد.نوزادی که قراراست به شیوه‌ سزارین پا به دنیا بگذارد با مشکلات فراوانی مواجه می‌شود، مشکلاتی که خودش در آن هیچ نقشی ندارد، اما آثارش شاید تا پایان عمر همراهش باشد. می‌گویند فشارعبور از کانال زایمان برای خارج شدن ترشحات و بلوغ ریه کودک لازم است.

یک متخصص نوزادان هم یادآوری می‌کند: خفگی در میان نوزادانی که به شیوه‌ی سزارین متولد می‌شوند شایع‌تر از نوزادانی است که طبیعی متولد می‌شوند.دکتر «علی‌اصغر عالی‌پور» معتقد است از زمانی که تیغ جراحی روی رحم مادرگذاشته می‌شود، عروق جفت به شدت منقبض می‌شوند و خونرسانی به جنین تا حدود زیادی کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: لازم است پس از تولد ارتباط عاطفی بین مادر و فرزند برقرار شود و گرمای بدن یکدیگر را حس کنند که در عمل سزارین به علت بیهوشی و حال نامساعد مادر این ارتباط به تاخیر می‌افتد.از عوارض جسمانی مادر و جنین اگر بگذریم به هزینه‌ها می‌رسیم. سزارین هزینه‌های درمانی فراوانی را به خانواده و اقتصاد کشور وارد می‌کند. هزینه‌ی عمل، هزینه‌ی دارو، هزینه‌ی نگهداری در بیمارستان و ... و این در حالی ست که مادری که زایمان طبیعی می‌کند نیازی به بستری شدن ندارد و می‌تواند زودتر به فضای خانواده خود بازگردد و فعالیت‌های روزانه‌اش را از سر بگیرد.

از همین‌رو مدتی است که بیمارستان‌هایی در کشور دوستدار مادر شده‌اند و خدمات ویژه را به مادران باردار و نوزادان آن‌ها ارائه می‌کنند.کلاس‌های آموزشی در این بیمارستان‌ها برای مادران برگزار می‌شود تا از مزایای زایمان طبیعی آگاه شوند و ترس احتمالی آن‌ها کمتر شود.«شیوا به‌منش»، کارشناس پژوهشی دانشکده پرستاری و مامایی استان کرمانشاه در خصوص کلاس‌های آموزشی برای مادران باردار گفت: این کلاس‌ها از هفته‌ی بیستم بارداری، به مدت هشت جلسه برگزار می‌شود که در آن آموزش و آگاهی لازم به مادران داده می‌شود.

به گفته‌ی وی، تغذیه مناسب، ورزش، شیوه‌ی درست نشستن و راه رفتن و... از مواردیست که در این کلاس‌ها به مادران باردار آموزش داده می‌شود.کرمانشاه هم از این امر مستثنی نیست. کرمانشاهی که آمار سزارین در آن بالاست و به همین دلیل بیمارستان دوستدار مادر در آن فعالیت‌های خود را آغاز کرده است.«مریم صیادی»، مدیر گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با بیان این‌که سال پیش 33 هزار و 239 تولد در کرمانشاه داشتیم، گفت: حدود 50 درصد این نوزادان به روش سزارین متولد شدند.

وی اظهار کرد: سال پیش 16 هزار و 483 نوزاد در استان کرمانشاه از طریق زایمان به شیوه‌ی سزارین متولد شدند که این رقم نشان‌دهنده آمار بالای سزارین در این منطقه است.مدیر گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در اکثر مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، کلاس‌های آمادگی برای زایمان برگزار می‌شود که زنان باردار می‌توانند همراه همسر خود در این کلاس‌ها شرکت کنند.به گفته‌ی صیادی، این کلاس‌ها از هفته بیستم تا هفته 37 بارداری برگزار می‌شود و در هر جلسه زنان باردار 90 دقیقه آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند.

زایمان‌های بی‌درد، زایمان فیزلوژیک و زایمان در آب از روش‌هایی است که درد زایمان را تا حدودی می‌کاهد.بیمارستان معتضدی که بیمارستان دوستدار مادر کرمانشاه است این شیوه‌ی زایمان‌ها را در دستور کار خود قرار داده است تا سهمی در کاهش آمار سزارین داشته باشد.«فریبا ویسی»رییس بیمارستان معتضدی استان کرمانشاه با بیان این‌که این بیمارستان نخستین بیمارستان دوستدار مادر در کشور است، گفت: 70 درصد زایمان‌ها در این بیمارستان به شیوه طبیعی (واژینال) است.

وی ادامه داد: اتاق‌های زایمان این بیمارستان کاملاً خصوصی است به‌گونه‌ای که همسر زن باردار نیز می‌تواند در فاز فعال زایمان در کنار وی باشد.رییس بیمارستان معتضدی استان کرمانشاه استفاده از ماماهای باتجربه که هریک 60 ساعت دوران آموزشی را گذرانده‌اند و به‌کارگیری تخت‌های الکترونیکی را از دیگر امکانات این بیمارستان دوستدار مادر برشمرد.

ویسی در خصوص طرح نوزاد سالم هم گفت: در این طرح نوزادانی که هیچ مشکل جسمی ندارند پیش از خارج شدن جفت در کنار مادر خود قرار می‌گیرند و با شیر مادر تغذیه می‌شوند که این عمل تاثیر بسزایی بر روحیه‌ی مادر و سلامت نوزاد دارد.

و در پایان مثل هر معضل دیگر کاهش سزارین هم به فرهنگسازی نیاز دارد، با برنامه‌هایی که چند سالی است در دستور کار مراکز درمانی قرار گرفته است ترس از سزارین کاهش می‌یابد و مادران از مزایای آن آگاه می‌شوند.باشد که در آینده نزدیک هر نوزادی که به جهان هدیه می‌شود سالم باشد و در آغوش مادری تندرست ببالد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha