سلامت نیوز : یک متخصص پوست و عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: انجام خالکوبی (تاتو) ممکن است برای افراد بسیار گران تمام شود چون در این فرآیند سوزن می‌تواند در یکی از سدهای دفاعی بدن نفوذ کند و همراه خود عوامل میکروبی را وارد بدن سازد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر آیت عیسی زاده اظهار داشت: خالکوبی (تاتو) عملی است که در آن با استفاده از سوزنهای مخصوص نقاطی از بدن را سوراخ و سپس رنگدانه‌هایی به آن تزریق می‌کنند و با این عمل طرح مشخصی روی آن نقطه از بدن حک می‌کنند.وی ادامه داد: تاکنون بیش از 50 نوع رنگدانه و سایه مختلف که در عمل تاتو و آرایش‌های دائم از آن استفاده می‌شود شناسایی شده و روزبه روز بر تعداد آن افزوده می‌شود.

وی با بیان این مطلب که هیچکدام از این رنگدانه‌های مورد استفاده در تاتو و خالکوبی برای تزریق در پوست تایید نشده‌اند تاکید کرد که بسیاری از این رنگدانه‌ها حتی برای تماس با پوست انسان نیز مضر است.

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تصریح کرد: اگر وسایل خالکوبی و تاتو آغشته به خون افراد آلوده باشد احتمال انتقال بیماریهای ایدز، هپاتیت و... وجود دارد و در صورت بروز هرگونه بیماری واگیردار تجربه‌ای دردناک وهزینه هنگفت یک عمر پشیمانی برای افراد رقم خواهد خورد.

دکتر عیسی زاده پدیدار شدن ضایعه گرانولوما (برجستگی پوست) را از معضلات خالکوبی ذکر کرد و افزود: در صورت پشیمانی افراد پس از خالکوبی ، ضمن اینکه درمان آن رضایت بخش نخواهد بود، عوارض برگشت ناپذیر و جانبی از قبیل تغییر رنگ پوست را نیز در پی خواهد داشت.

وی بیماریهای واگیردار (ایدز و هپاتیت) و حساسیتهای پوستی وهمچنین عفونتهای پوستی را از معضلات احتمالی عمل خالکوبی غیربهداشتی بیان کرد.وی در پایان به همه شهروندان توصیه کرد در صورت مشاهده این قبیل تخلفات وهر گونه مشکل بهداشتی مراتب را به گروه بهداشت محیط وحرفه‌ای با شماره 2446699 اطلاع دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha