دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۹
کد خبر: 60834

سلامت نیوز : یک پزشک متخصص کودکان گفت: برخی مادران از دادن آغوز شیر مادر به نوزاد، جلوگیری می‌کنند که این کار، اشتباه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر فاطمه رئیسی در همایش ترویج تغذیه با شیر مادر که در تالار اجتماعات معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی نیشابور برگزار شد، افزود: مقدار آب شیر در ابتدای شیردهی زیاد است و کم‌کم چربی آن زیاد و رنگ طبیعی شیر را به خود می‌گیرد و کودک با خوردن ابتدای شیر برای خوردن ادامه آن آمادگی پیدا می‌کند.

وی با بیان این‌که تغذیه انحصاری شیر مادر در افزایش حجم شیر مادر بسیار مؤثر است، خاطرنشان کرد: شیر مادر بیش‌ترین مقدار لاکتوز را نسبت به شیر سایر پستان‌داران دارد و بیش از یک سوم انرژی مورد نیاز شیرخوار را تامین می‌کند.این پزشک متخصص بیماری‌های کودکان با اشاره به خواص شیر مادر، یادآور شد: آغوز حاوی 78 درصد آب و شیر رسیده حاوی 89 درصد آب است که با این مقدار آب موجود در شیر مادر دیگر کودک نیازی به آب ندارد.

رئیسی ادامه داد: اسیدهای چرب ضروری در شیر مادر بیش از شیر گاو است؛ در طی روز چربی شیر مادر متفاوت است و در اوایل روز کم و در اواخر روز میزان چربی آن افزایش می‌یابد. همچنین لیپاز که برای هضم چربی لازم است به اندازه کافی در شیر مادر وجود دارد که به هضم چربی شیر مادر کمک می‌کند؛ این خاصیت در شیر گاو وجود ندارد.

این پزشک متحصص ادامه داد: اسیدهای چرب شیر مادر هفت تا هشت برابر شیر گاو است؛ مواد معدنی موجود در شیر مادر نیز برای تامین نیاز شیرخوار کافی است و مقدار لاکتوز شیر مادر کمتر از شیر گاو است اما همین مقدار به طور کامل می‌تواند نیازهای نوزاد را برطرف کند.

رئیسی توضیح داد: پروتئین‌های شیر مادر از لحاظ توان اسیدهای آمینه بسیار مطلوب و مطابق با نیاز رشد شیرخوار است در حالی که شیرهای حیوانی، برخی اسیدهای آمینه را به مقدار زیاد و برخی دیگر را به مقدار ناکافی دارد. شیر گاو کلسیم و فسفر زیادی نسبت به شیر مادر دارد که مناسب نبوده و سبب افزایش کلسیم و بروز اشکالاتی برای کلیه‌های شیرخوار می‌شود.

رئیسی با اشاره به آهن موجود در شیر مادر و شیر گاو، گفت: آهن موجود در شیر گاو و شیر مادر هر دو کم است، اما میزان جذب آهن شیر مادر به دلیل وجود لاکتوز و ویتامین C موجود در شیر بسیار بالا است؛ درصد جذب آهن در شیر مادر 50 درصد و در شیر گاو 10 درصد است.

وی ادامه داد: با وجود مقدار کم ویتامین b6 و b12، چربی‌های K و E و A در شیر مادر اما جذب آن خوب است.رئیسی اضافه کرد: کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند هیچ‌وقت درگیر بیماری‌های ناشی از کمبود ویتامین A نمی‌شوند؛ ویتامین A در شیر مادرانی هم که کودک نارس دارند بیش‌تر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha