سلامت نیوز : یک جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری گفت: برهم زدن تعادل میکروب‌های مفید و مضر در اثر مصرف نابجای آنتی بیوتیک‌ها، موجب کاهش توان دفاعی بدن و افزایش مقاومت دارویی در برابر میکروب‌ها می‌شود.

دکتر سیمین وحیدی در گفت وگو با سلامت ، با اشاره به این که سرماخوردگی با علایمی مانند تب و مشکلات دستگاه تنفسی فوقانی بروز می‌کند، گفت: ویروس‌ها شایع ترین علل ایجاد سرماخوردگی هستند ولی برای درمان سرماخوردگی نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست، علایم در طی 48 ساعت با مصرف تب بر برطرف می‌شود.وی در ادامه با بیان اینکه مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک عوارضی به همراه دارد، گفت: بر هم زدن تعادل همزیستی مسالمت آمیز میکروب‌های مجاری ادراری، واژن و روده‌ها مهمترین عارضه ی مصرف نابجای آنتی بیوتیک است.

این جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری خاطرنشان کرد: بر هم زدن تعادل میکروب‌های مفید و مضر در اثر مصرف نابجای آنتی بیوتیک‌ها، موجب کاهش توان دفاعی بدن و افزایش مقاومت دارویی در برابر میکروب‌ها می‌شود.

وی ایجاد عفونت ثانویه باکتریایی در سیستم ادراری را از عوارض مصرف نابجای آنتی بیوتیک عنوان کرد و افزود: اغلب عفونت‌های ثانویه باکتریایی سیستم ادراری نسبت به درمان‌های آنتی بیوتیکی مقاوم هستند بنابراین جهت پیشگیری از این عارضه باید آنتی بیوتیک تحت نظر پزشک متخصص مصرف شود.

دکتر وحیدی در خصوص عوارض مصرف نابجای آنتی بیوتیک‌ها گفت: آنتی بیوتیک‌های گروه پنی سیلین‌ها مانند آموکسی سیلین و آمپی سیلین و گروه سفالوسپورین‌ها مانند سفالکسین، سفیکسیم و سفتریاکسون که به طور شایع در درمان عفونت‌های تنفسی دستگاه فوقانی مورد استفاده قرار می‌گیرند از طریق تجزیه ی مواد اولیه مورد نیاز سنتز ویتامین‌ها موجب دفع میکروب‌های مفید موجود در روده شده و مانع از تشکیل ویتامین‌های مورد نیاز بدن می‌شود.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت رعایت نکات لازم هنگام مصرف آنتی بیوتیک‌ها یادآور شد: کامل کردن دوره ی درمان‌های آنتی بیوتیکی همراه با مصرف منظم دارو، مصرف مقادیر فراوان میوه جات، سبزی‌ها و لبنیات خصوصا شیر در افرادی که تحت درمان های آنتی بیوتیکی هستند و مصرف مقادیر کافی مایعات مهمترین نکاتی است که موجب تسهیل دفع ویروس‌ها و میکروب‌ها از سیستم ادراری و روده می‌شود.

وی تصریح کرد: جهت درمان عفونت‌هایی که علی رغم درمان‌های اولیه بهبود نمی‌یابد (خصوصا در مواردی که عفونت همراه با تب مقاوم است)، باید پس از انجام کشت ادرار و انجام آنتی بیوگرام، داروها توسط پزشک متخصص تجویز شود.

دکتر وحیدی در پایان با بیان اینکه تاثیر یبوست در ایجاد عفونت‌های ادراری به اثبات رسیده است، تاکید کرد: جهت دفع سریع میکروب‌ها از سیستم ادراری باید روزانه حداقل یک نوبت روده‌ها به طور کامل تخلیه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha