سلامت نیوز :  کشورهای تحریم کننده ایران در صددند با ترفند سیاسی، موضوع کمبود دارویی را مورد سوءاستفاده قرار داده و افکار عمومی مردم را به این سمت ببرند که آنها تحریمها را برداشته اند این درحالی است که مشکل کمبود داروهای کمیاب حل شده و بزودی در دسترس بیماران قرار می گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ مشکل کمبود داروهای کمیاب در مقطعی که بانک مرکزی تحریم شده است، باعث شده تا روند مبادلات دارویی در کشور دچار اختلال شود. این مسئله نیز تا حدودی بر روند توزیع داروهای کمیاب تاثیر گذاشته است. از سوی دیگر، بر اساس قواعد و قوانین بین المللی، دارو و تجهیزات پزشکی نمی بایست در لیست تحریمها قرار بگیرد اما کشورهای تحریم کننده ایران به صورت غیرمستقیم از انتقال داروهای کمیاب و مواد اولیه برخی داروها به کشورمان خودداری می کنند تا بتوانند از این طریق، فشارهای خودشان را دوچندان کنند.این در حالی است که دکتر مرضیه وحیددستجردی وزیر بهداشت، در تازه ترین اظهارنظر عنوان داشته است که مشکل کمبود داروهای کمیاب حل شده و بزودی این قبیل داروها در دسترس بیماران قرار می گیرد.
 
وزیر بهداشت ضمن تایید مشکلاتی که در زمینه تامین داروهای کمیاب وجود دارد، گفته است که این داروها هم اکنون در گمرک کشور قرار دارد و پیش بینی می کنیم ظرف 2 تا 3 هفته آینده این داروها به دست بیماران برسد.
 
به گفته کارشناسان، مسئله تحریم بانک مرکزی ایران بر روند تامین داروهای وارداتی تاثیر گذارده است به طوری که برخی شرکتهای دارویی در اروپا و آمریکا از اجرای قرارداد همکاری برای انتقال دارو و مواد اولیه دارویی به کشورمان خودداری می کنند. البته بحثی که در این بین وجود دارد، این است که اختلال در انتقال ارز دارو، با توجه به اینکه بانک مرکزی ایران تحریم است، بهانه ای شده تا مسئله کمبود دارویی کشورمان بیشتر خودنمایی کند. در صورتی که کمپانیهای تولید کننده دارو در اروپا و آمریکا، می خواهند از این طریق، فشارهای خود را بر ایران تشدید کنند.
 
دکتر محمدرضا شانه ساز معاون داروی سازمان غذا و دارو، با عنوان این مطلب که ذخایر دارویی را به طور مرتب و بر اساس موجودی کارخانه ها رصد می کنیم، معتقد است که وضع دارویی کشور بد نیست. بنابراین، اگر ارز دارو به موقع تامین شود، قول می دهیم کمبودی نخواهم داشت.شانه ساز با اعلام اینکه اگر ارز تامین شود تحریمها بر روی دارو اثری نخواهند داشت، گفت: شرکتهای ما آنقدر توانمند هستند که داروی کشور را تامین کنند.
 
وی با اعلام اینکه کمبودها همیشه بوده و حتی سایتهای کشورهای بزرگ دارویی هم بحث کمبودها را دارند، معتقد است در حال حاضر چیزی به نام "نبود دارو" در کشور نداریم. خیلی از اقلام دارویی در گمرک منتظر تخصیص ارز مرجع است و اگر این داروها وارد بازار شود، وضع بهتر می شود.
 
این در حالی است که رسول خضری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تاثیر تحریم بانکهای ایرانی بر واردات دارو را مورد اشاره قرار داده و گفته است که در حال حاضر فقط 2 بانک در دنیا برای انتقال مبادلات ارزی در حوزه دارو با ایران فعالیت می‌کنند و این موضوع موجب محدود شدن واردات دارو به کشور شده است.
 
وزیر بهداشت نیز با اعلام اینکه تاکنون 600 میلیون دلار ارز دارویی تخصیص یافته است، سهم ارز دارویی در سال جاری را 2.5 میلیارد دلار عنوان کرده و گفته است که با تخصیص این مقدار ارز، مشکلات کمبود دارویی به طور کامل رفع خواهد شد.وحیددستجردی، این موضوع را هم مورد تاکید قرار داده و گفته است که مردم نگران نبود داروهای کمیاب نباشند. زیرا هر طور شده، این داروها را به دست بیماران خواهیم رساند.
 
تمامی این تلاشها و اقدامات مسئولان مربوطه در وزارت بهداشت و دولت برای تامین داروهای مورد نیاز بیماران، در حالی صورت می گیرد که کشورهای تحریم کننده ایران در صدد هستند با ترفندهای سیاسی، موضوع تحریم دارویی کشورمان را مورد سوءاستفاده قرار داده و اذهان و افکار عمومی مردم را به این سمت ببرند که آنها تحریمها را برداشته اند. در حالی که واقعیت امر اینگونه نیست.
 
در واقع، تلاشهای مدیران وزارت بهداشت و حمایت دولت باعث شد تا مشکلات ایجاد شده در مسیر تامین داروهای کمیاب، تا حدودی برطرف شود و این داروها بزودی در اختیار بیماران قرار می گیرد. صبر و تحمل بیماران، شاید آنها را با مشکل مواجه کرده باشد اما باعث نشد تا دشمنان ما، بتوانند خللی در اراده مسئولان و مردم وارد کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha