یك متخصص تغذیه در یزد با تاكید بر افزایش حرارت و تعریق بدن در افراد صاحب مشاغل سخت و ورزشكارانی كه فعالیت بیش از حد دارند، اظهار داشت: به این افراد توصیه می‌شود، به منظور تثبیت درجه حرارت و تعادل آب بدنشان، قبل از احساس تشنگی، آب بنوشند.

دكتر حسن مظفری در گفت‌ وگو با ایسنا، با اشاره به اهمیت وجود آب در بدن و نقش آن در فعل و انفعالات بدن، اظهار داشت: آب مورد نیاز بدن از طرق مختلف جذب و دفع می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود همواره بین آب دریافتی بدن و آب دفعی بدن تعادل برقرار شود.

وی آب دریافتی روزانه بدن از طریق مصرف مایعات را 1300 سی‌سی ذكر كرد و گفت: روزانه 1250 سی‌سی آب نیز از طریق تغذیه با مواد غذایی جذب بدن می‌شود.

دكتر مظفری اضافه كرد: بخش دیگری از آب دریافتی بدن به مقدار 250 سی‌سی از طریق آب متابولیك ناشی از سوختن برخی مواد در بدن، احیاء می‌شود.

وی در خصوص راه‌های دفع آب از بدن، خاطرنشان كرد: روزانه 1500 سی‌سی آب از طریق پوست، 1200 سی سی آب از طریق كلیه و مجاری ادراری و 100 سی‌سی آب بدن از طریق دستگاه گوارش و مدفوع از بدن دفع می‌شود.

این متخصص تغذیه نسبت به رعایت تعادل بین آب دفعی و آب دریافتی بدن هشدار داد و گفت: در صورت كاهش درصدی از آب بدن، فرد با شرایط كم آبی مواجه می‌شود و زندگی شخص را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

وی اظهار داشت: ‌به منظور برقراری تعادل بین آب دریافتی و آب دفعی بدن باید به فعالیت روزانه، ‌شغل، منطقه و محل زندگی شخص توجه شود، به عبارتی با افزایش فعالیت بدنی روزانه به ویژه در مناطق دارای آب و هوای گرم و خشك، تعریق بدن بیشتر شده و لذا آب بیشتری از پوست دفع می شود كه به منظور تثبیت درجه حرارت بدن می‌بایست مایعات بیشتری نوشیده شود.

دكتر مظفری با تاكید بر این كه افراد دارای مشاغل سخت و پر حرارت، ورزشكارن در هنگام تمرینات و مسابقات ورزشی و افرادی كه در مناطق كویری زندگی می‌كنند، با تعریق زیاد مواجه و نیاز شدیدتری به آب دارند، متذكر شد:‌ این افراد نباید منتظر احساس تشنگی در بدن باشند، لذا توصیه می‌شود به منظور تعادل آب بدنشان، قبل از احساس تشنگی، آب بنوشند.

وی تصریح كرد: ‌به طور كلی مصرف آب در افراد با میزان كالری دریافتی روزانه توسط آنها، در ارتباط است. لذا افراد مسن در طول روز نیاز كمتری به آب دارند و در مقابل اطفال نیاز بیشتری به نوشیدن آب دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی یزد در پایان در خصوص ارتباط مصرف آب با كاهش وزن، عنوان كرد: نوشیدن آب قبل از هر وعده غذایی موجب ایجاد تغییراتی در مكانیزم مركز سیری مغز می‌شود و با فریب این مركز و اعتصاب عضلات معده، احساس سیری به فرد دست می‌دهد و در نهایت انرژی كمتری دریافت كرده و در نهایت منجر به كاهش وزن می‌شود. لذا نوشیدن آب در كاهش تبعات رژیم‌های غذایی مناسب است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha