سلامت نیوز : محققان اطلاعات بیش از ۱۴ هزار زن و مرد 50 سال به بالا که در تحقیقات سلامت و بازنشستگی آمریکا شرکت کرده بودند، بررسی کردند و اطلاعات مهارتهای ذهنی آنها را با اطلاعات سازمان حفاظت ملی محیط در مورد گزارش سالانه میانگین میزان ذرات آلوده کننده هوا مقایسه کردند.افراد ساکن در مناطقی که ذرات ریزآلوده کننده هوا در آنجا بیشتر بود در تستهای مهارت ذهنی مثل به خاطرسپاری کلمات، دانش، زبان و تشخیص جهات ضعیفتر از بقیه عمل کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ رابطه بین زندگی در مناطق آلوده و توانایی ذهنی پایین حتی پس از آنکه محققان عواملی مثل سن، نژاد، قومیت، میزان تحصیلات، مصرف سیگار و شرایط ریه و قلب را درنظر گرفتند، همچنان برقرار بود.سطح ذرات ریزآلوده کننده هوا از 4.1 تا 2.7 میکروگرم در هر مترمکعب بود.

با هر 10 درجه افزایش این ذرات، 0.36 درجه توانایی ذهنی در عملکرد این آزمونها کاهش می‌یافت که این میزان معادل تاثیر 3 سال عمر بیشتر است یعنی گویی فرد 3 سال بیشتر از عمر واقعی خود عمر کرده و توانایی ذهنی او به اندازه 3 سال پایین آمده است.نتایج این تحقیقات در روز جمعه در اجلاس انجمن بررسی امراض پیری آمریکا در سانفرانسیسکو ارائه شد.

این تحقیقات اولین تحقیقاتی هستند که به طور ملی تأثیر آلودگی هوا بر عملکرد ذهنی مغز در دوره سالمندی را بررسی کردند.بنابراین آلودگی هوا می‌تواند علاوه بر ایجاد مشکلات قلبی-عروقی و مشکلات تنفسی بیشتر و حتی مرگ زودرس در افراد مسن موجب به خطر افتادن سلامت مغز و تضعیف عملکرد آن شود.

از آنجا که نتایج این تحقیقات فقط در یک اجلاس پزشکی مطرح شده‌اند و در هیچ مجله‌ای به چاپ نرسیده‌اند باید آنها را مقدماتی دانست.این تحقیقات یک رابطه بین آلودگی هوا و عملکرد ذهنی نشان می‌دهند اما رابطه علت و معلولی را اثبات نمی‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha