سلامت نیوز : یک متخصص تغذیه گفت: برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی - عروقی، چربی دریافتی بدن باید به کمتر از 30 درصد کاهش یابد و اسیدهای چرب اشباع نیز نباید به بیش از یک سوم کل چربی برسد.

دکتر لیلی ناظمی در گفت وگو با ایسنا ، اظهار داشت: بیماری کرونر قلبی در اثر کاهش جریان خون در عروق کرونر ایجاد می‌شود که یکی از علل آن پلاک‌های آترواسکلروزیس است که از سلول‌ها و لیپیدهایی شامل کلسترول، تری گلیسیرید، پلاکت‌ها، مونوسیت‌ها، آنوترا، فیبروبلاست‌ها و سلول‌های عضلات صاف تشکیل شده است.

وی افزود: تجمع پلاک‌های آترواسکلروزیس در جدار رگ‌ها باعث سکته و نارسایی‌های قلبی عروقی می‌شود بنابراین باید از طریق رژیم‌های غذایی و رسیدن به وزن ایده آل از تشکیل این پلاک‌ها در جدار رگ‌ها جلوگیری کرد.

این متخصص تغذیه با تاکید بر لزوم تعدیل در سطح لیپیدهای سرم گفت: تعدیل در سرم های خونی به ویژه کلسترول و تری گلیسیرید باید به نحوی باشد که مصرف این سرم‌ها به بیش از 200 تا 250 میلی گرم در دسی لیتر نرسد و کلسترول LDL در آن کاهش و HDL آن افزایش یابد به طوریکه نسبت ایده‌ال HDL به LDL ،35 به 65 درصد باشد.

دکتر ناظمی با بیان اینکه تعدیل و اصلاح مقادیر بالای هموسیستنین یکی دیگر ازعوامل جلوگیری از به وجود آمدن پلاک‌ها است، اظهار داشت: تامین تغذیه مناسب و کافی مانع از تشکیل و افزایش پلاک‌های خون و سکته‌های قلبی می‌شود بنابراین دقت در انتخاب غذاها در خصوص افراد مبتلا به بیماری قلبی بسیار ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: رژیم غذایی باید با توجه به نیاز غذایی بیماران قلبی در روز بر اساس جداولRDA و DRI تعیین شود بطوریکه تامین انرژی موجب تامین نیازهای بدنی فرد و مانع افزایش وزن بیمار شود.

دکتر ناظمی با اشاره به اینکه کاهش مصرف چربی موجب پایین آمدن سطح کلسترول و تری گلیسیرید و در پی آن مانع از بروز بیماری‌های قلبی می‌شود، تصریح کرد: برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی چربی دریافتی بدن باید به کمتر از 30 درصد انرژی کاهش یابد و اسیدهای چرب اشباع نیز نباید به بیش از یک سوم کل چربی برسد.

این متخصص تغذیه اظهار داشت: در صورت نرسیدن میزان کلسترول سرم به حد مورد نظر در رژیم درمانی میزان کلسترول سرم باید 3 تا 7 درصد کاهش یابد و قبل از شروع دارو درمانی این افراد باید حداقل 6 ماه تحت رژیم درمانی قرار بگیرند.

وی تاکید کرد: مبتلایان به بیماری‌های قلبی عروقی باید از مصرف برخی مواد غذایی نظیر کله پاچه، گوشت قرمز، گوشت غاز و مرغابی، سوسیس، کالباس، ماهی کنسرو شده در روغن، خاویار بپرهیزند.

وی افزود: شیر، ماست های پرچرب، پنیرهای محلی تهیه شده از شیر 4 درصد چربی، زرده تخم مرغ، بستنی، کره، چربی‌های اشباع شده، چیپس و غذاهای سرخ کرده از جمله مواد غذایی دیگری است که افراد مبتلا به بیماریهای قلبی باید مصرف آن را کاهش دهند.

دکتر ناظمی با بیان اینکه افزایش تحرک، ورزش و رژیم غذایی مانع افزایش چربی خون می‌شود، گفت: کاهش مصرف چربی‌ها به ویژه چربی‌های اشباع شده و افزایش چربی‌های غیراشباع، کاهش مصرف کافئین و افزایش فیبرهای غذایی و نوشیدن مقدار مایعات کافی برای بیماران قلبی و همچنین افراد عادی توصیه می‌شود.

دکتر ناظمی با اشاره به اینکه مصرف ویتامین E به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی بسیار تاثیرگذار است، اظهار داشت: افزایش مصرف آب انگور، گریپ فروت، پیاز و سیب نیز از مبتلا شدن به این بیماری جلوگیری می‌کند.

این متخصص افزود: بیشتر افراد مبتلا به بیماری قلبی و عروقی به حالت گرفتگی عضله و تشکیل پلاک‌ها در جدار رگ‌ها دچار می‌شوند که با رژیم‌های غذایی مناسب و کاهش مصرف چربی می توان از تشکیل این پلاکها جلوگیری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha